Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Matforskaren om Årets matbluff: ”Handlar om oförståelse”

Årets matbluff har hårdbevakats av medierna, där få kunnat missa att Alpro Cuisine soya vispbar utsetts till 2019 års vinnare av antipriset.
Livsmedel i fokus tar hjälp av två experter för att reda ut vad den här typen av uppmärksamhet egentligen beror på och betyder för branschen.

Matforskaren om Årets matbluff: ”Handlar om oförståelse”
Bildmontage: Gustaf Olsson.

Årets matbluff…

…delas för femte året i rad ut av konsumentorganisationen Äkta vara. Vem som helst har kunnat nominera produkter under hela 2019. Totalt inkom 162 bidrag, fem finalister valdes ut; vinnaren har sedan röstats fram av allmänheten på Äkta varas hemsida under perioden 13-20 januari. Närmare hälften av de totalt 19 100 rösterna föll på Alpro Cuisine soya vispbar.

Ett vispbart och växtbaserat alternativ till grädde som marknadsförs som en sojaprodukt men som i stället är en palmfettbomb. Så beskrivs Årets matbluff, som trots sitt namn bara innehåller två procent soja men 25 procent palmolja.

– Väldigt många känner sig uppenbarligen lurade av innehållet i produkten, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentorganisationen Äkta vara – som verkligen lyckats få en stor del av Mediesverige att nappa på betet och hårdbevaka Årets matbluff som vore det ett avslöjande om hälsovådliga oegentligheter.

– Det här handlar ju inte om att avslöja fusk i någon juridisk mening utan mer om att uppmärksamma det faktum att vissa producenter velat framställa sina produkter som lite bättre än de faktisk är, säger måltidsforskaren Richard Tellström.

Han förklarar att medan konsumenten förväntar sig en korrelation mellan innehållsdeklarationen och vad förpackningen signalerar vill producenten naturligtvis framhålla ingredienser och begrepp som man vet att konsumenterna gillar.

– Jag tycker att exempelvis industriell bea gjord på olja i stället för smör rör sig inom samma härad, att man lånar välkända begrepp som får produkten att låta godare och bättre.

Uppfattningen att livsmedelsproducenterna ”fuskar” är något som återfinns genom hela historien; just matproduktion var därför ett av de allra första områden som lagreglerades.

– Producentens viktigaste säljargument är tillförlitlighet. Samtidigt har konsumenterna ibland en ganska omedveten hållning. Det finns en utbredd oförståelse kring hur livsmedel produceras, vilket beror på att man kommit allt längre från själva råvaran. Det borde egentligen vara rätt självklart att exempelvis produkter som kan stå i flera månader utan kyla innehåller en hel del ingredienser som du själv inte använder hemma i köket. Eller att en blåbärsyoghurt för 20 kronor litern inte kan innehålla särskilt många blåbär, säger Richard Tellström.

Jimmy Sandell, kommunikationschef Livsmedelsföretagen, menar att seriös granskning, som vilar på fakta och vetenskap, välkomnas av och gynnar branschen:

– De få företag som inte sköter sig väljer konsumenterna bort, och den stora majoriteten av företag får ökat förtroende.

Däremot oroas han av att så många medier okritiskt och ord för ord vidareförmedlar informationen de får från till exempel Äkta Vara – oftast utan att höra av sig till de utpekade företagen.

– Självklart är det ingen som vill ”vinna” eller nomineras till den här sortens tävlingar. Hur det påverkar försäljning och varumärke tror jag till viss del beror på hur företaget väljer att bemöta utnämningen. Om det finns fog för kritiken bör man ta till sig av den. Men om man tycker att kritiken är felaktig bör man tydligt förklara varför. Min erfarenhet är att den stora majoriteten av konsumenter uppskattar och belönar ärlighet, öppenhet och tydlighet, säger Jimmy Sandell.

AGNETA RENMARK

Annons: Krav
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Skeppsbron 28, 4tr
111 30 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: