Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Matmissionen letar nya lägen

Matmissionen, dit livsmedelsföretag kan skänka överblivna varor, har bara en butik kvar. Nu letar Stadsmissionen i Stockholm fler lägen för att expandera verksamheten.

Matmissionen letar nya lägen
Tove Larsson, tillförordnad verksamhetschef på Matcentralen/Stockholms stadsmission.

Matmissionen minskar matsvinn

Matmissionens mål är att hjälpa människor som lever i ekonomisk utsatthet. För att få handla i butiken, till mycket låga priser, krävs ett medlemskap som i sin tur kräver en ekonomisk prövning. Varorna skänks av företag och butiker som därmed minskar sitt matsvinn. Matmissionen erbjuder också arbetsträning i butiken.

Den sociala supermarketen Matmissionen som grundades 2015, ägs och drivs av Stockholms stadsmission har haft en tuff start. Den första butiken som fanns i Stockholmsförorten Rågsved brann ned. Denna ersattes av lokaler i Veddesta i Järfälla kommun men där hade Stadsmissionen bara ett rivningskontrakt.

– Vi har hela tiden vetat att Veddesta var en tillfällig lösning men det var en möjlighet för oss att snabbt starta upp verksamheten efter branden i Rågsved, säger Tove Larsson, tillförordnad verksamhetschef på Matcentralen/Stockholms stadsmission.

Butiken i Hägersten i södra Stockholm är nu den enda Matmissionen som är igång.

– Men vi letar ständigt efter nya lägen eftersom behovet finns. Men det är inte helt enkelt att hitta lämplig lokal i passande storlek med bra kommunikationer i närheten. Vi tar gärna emot tips!

Finns det ett ökande behov av denna typ av verksamhet?

– Behovet finns absolut, antalet medlemmar ökar. Vi ser att Matmissionen gör nytta för många, det är allt för många som i dag lever i en svår ekonomisk utsatthet. 

Matmissionen samarbetar med ett 40-tal livsmedelsföretag som skänker varor till butiken.

– Vi får regelbundna leveranser från dem men vi samarbetar också med flera andra inom livsmedelsbranschen för att tillsammans minska matsvinnet. Generellt kan man säga att vi successivt ökar inflödet av varor.

SUSAN BERZELIUS

Annons: Nordic food industry fiskpinne
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev Nordic food industry kvadrat (1) Tetra Pak