Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Matnotan för 2018: 296 miljarder

Försäljningen mat mat ökade med 5,3 procent under förra året, när man ser till priset. Allra mest ökade mineralvatten, läskedrycker och juice, baserat på volym.

Matnotan för 2018: 296 miljarder
Foto: Shutterstock.

Under förra året köpte svenska folket mat för 296 miljarder kronor. Det motsvarar en försäljningsuppgång med hela 5,3 procent jämfört med året innan.

Men det var inte bara priserna som gick upp, utan även volymerna. Hela 3,1 procent mer mat och dryck köptes runt om i landet jämfört med 2017 enligt SCB:s kartläggning.

Den största ökningen volymmässigt ses i gruppen mineralvatten, läskedrycker och juice som ökade med 8,2 procent. 

Gruppen sötsaker ökade sin försäljning med 7,8 procent . Enligt SCB betyder det att varje svensk under 2018 köpte godis för 44 kronor per vecka.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev