Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Matnyttigt samarbete ger resultat

Ett unikt samarbete genom hela värdekedjan har tagit ärtan Ingrid från jord till bord.
– Det här projektet är ett tydligt exempel på hur effektfullt det kan bli när handel, förädlingsled och bönder gör saker tillsammans, säger Jonas Borg på Food for Progress.

Matnyttigt samarbete ger resultat

Från ord till bord

Ärtorna kommer från ekobonden Adam Arnessons Jannelunds gård samt Emil Olssons Slätte gård. Produktionen sker på Food for Progress fabrik i Stora Levene och produkterna kommer att säljas på Coop.

Under förra året initierades ett samarbete mellan Food for Progress, Coops avdelning för egna varumärken och bönderna Adam Arnesson och Emil Olsson.  Den gemensamma målbilden var att ta fram riktigt god mat som driver ett hållbart svenskt jordbruk med utgångspunkt i svenska Krav-märkta ärtor.

– Framtidens mat är till stor del växtbaserad och därför måste vi producera proteingrödor även i Sverige. Gula ärter odlas redan mycket i Sverige och klarar ekologisk odling men används mest som djurfoder, säger Adam Arnesson.

Resultatet blev två produkter som nu kommer ut i handeln: Ärtstubbar med picklad dill samt Ärtnuggets med tandoorismak.

– Food for Progress är bildat för att skapa förändring. Vi tycker man gör det bäst genom co-creation, det vill säga syftesdriven samverkan. Det här projektet är ett tydligt exempel på hur effektfullt det kan bli när handel, förädlingsled och bönder verkligen gör saker tillsammans, säger Jonas Borg, Head of Private Label på Food for Progress.

En viktig del i utvecklingen var att välja rätt sorts ärta. Genom gemensamma workshops och ett stort antal provsmakningar föll valet på ärtan Ingrid, ”eftersom den har många egenskaper som gör att man kan framställa fantastiskt goda produkter som passar många”.

– Det är unikt att vi jobbar med både lantbrukare och producent på det här sättet. Det är ett helt nytt arbetssätt som verkligen ger mersmak och ligger precis i linje med vad vi vill att Änglamark ska stå för, säger Åsa Wickholm, chef för egna varumärken på Coop.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Empack2019 Nyhetsbrev