Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Mat.se vill få fler att välja eko

Tillväxten för ekologiska livsmedel har dämpats betydligt. Det visade Ekowebs sammanställning i förra veckan. Nu tar nätbutiken Mat.se ett eget grepp – och erbjuder kunderna att ”ekofiera” sitt inköp.

Mat.se vill få fler att välja eko

Mat.se, som ingår i Axfood-koncernen, har tagit fram en ny funktion där kunder får möjlighet att välja mer ekologiska varor. I kassan visas ekologiska alternativ till de varor som kunden valt med information om prisskillnad med mera. Detta ger kunden en möjlighet att ändra till ett ekologiskt alternativ innan köpet slutförs, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi ser en fortsatt hög efterfrågan på ekologiskt och arbetar aktivt med kampanjer och kommunikation kring vårt ekologiska utbud till våra kunder. Vi har också en väldigt påläst och engagerad kundgrupp, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.

Mat.se har en försäljningsandel på ekologiskt på drygt 16 procent, vilket ska jämföras med ekoandelen i hela handeln som ligger på drygt nio procent. Under fjolåret ökade försäljningen av ekologiska varor på Mat.se med 28 procent.

 LARS WELIN

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev Empack2019