Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Mindre plast till fredagsmyset

Fredagsmyset blir mer klimatsmart när Paulig lanserar en ny Santa Maria tortillaförpackning, där en del av plasten har bytts ut mot papper. Den nya förpackningen innebär 35 procent lägre klimatpåverkan enligt beräkningar av IVL Svenska Miljöinstitutet.

Mindre plast till fredagsmyset

Den nya förpackningen...

...finns i butik från vecka 34.

Tortillas är en av Pauligs populäraste produkter; varje år säljs ca 370 miljoner Santa Maria tortillas. De största marknaderna är Sverige och Norge men de går på export till ett flertal länder.

– Genom att byta ut en del av plasten mot papper på ovansidan av förpackningen minskar vi mängden plast med 150 ton. Det motsvarar plasten i sex miljoner halvliters PET-flaskor. Samtidigt är det här bara början, vi jobbar aktivt för att kunna erbjuda ännu bättre förpackningar till både tortillas och andra produkter, säger Jenny Odéhn Hejdenberg, varumärkeschef på Paulig.

Hållbarhetschefen Therese Arvidsjö förklarar att till år 2025 ska minst 25 plasten i produktsortiment ha tagits bort eller ersatts, och 100 procent av förpackningarna ska vara gjorda av återvunnet, återvinningsbart eller förnybart material.

En övervägande majoritet, 87 procent, av europeiska konsumenter oroar sig över produkter som innehåller plast, enligt en undersökning gjord av Eurobarometern/Foresight Factory (2017). Siffran är ännu högre för Sverige, där 94 procent uppger att de är oroade över plastmängden.

Extra stor är oron kring plast inom gruppen millenials, det vill säga personer mellan 18 och 30 år. De föredrar papper framför plast, glas och metall, och gruppen blir allt mer köpstark; år 2025 beräknas millenials stå för hälften av Europas arbetskraft.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Empack2019 Nyhetsbrev