Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Möglig burgare är dragplåster i Burger Kings nya kampanj

En Whopper-burgare omsluten av mögel är ett något otippat grepp i Burger Kings senaste globala marknadsföringskampanj.
Syftet är ”att visa skönheten i mat utan artificiella tillsatser”.

Möglig burgare är dragplåster i Burger Kings nya kampanj
Möglet på bilden är 100 procent autentiskt och visar det genomsnittliga utseendet av en Whopper som stått framme i 28-35 dagar.

I stället för de klassiska bilderna med aptitretande burgare låter Burger King nu sin mest välkända burgare mögla, detta för att uppmärksamma att burgarkedjan tagit bort alla artificiella konserveringsmedel.

Kampanjen refererar till det antal dagar som har passerat sedan burgaren monterades med budskapet “Det fina med inga artificiella tillsatser".

Burgarkedjan har även tagit bort artificiella färg- och smakämnen från de allra flesta produkterna på burgarmenyn och tillbehören.

– Snart kommer hela Burger Kings meny i Sverige att endast ha äkta ingredienser. Det är någonting vi är enormt stolta över, säger Iwo Zakowski, vd för Burger King i Sverige, i en kommentar.

Kampanjen med de mögliga burgarna har skapats och utformats i Sverige och annonseras nu ut på bred front över hela världen. Utöver Sverige har en majoritet europeiska länder och USA fasat ut artificiella tillsatser.

– Arbetet med att fasa ut artificiella konserveringsmedel, färg- och smakämnen från våra produkter har pågått under en lång tid och det är något vi är stolta över, säger Daniel Schröder, marknadschef på Burger King Sverige.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Skeppsbron 28, 4tr
111 30 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: