Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Musik och mat i klimatsmart blandning på Way Out West

Way Out West kör med ett stenhårt klimatsmart koncept. Max Burgers, Absolut, Zoéga och Norrlands Guld och Oatley är några av de företag och varumärken som hjälper till att göra musikfestivalen ännu grönare i år.

Musik och mat i klimatsmart blandning på Way Out West
Max Burgers är en av flera klimatsmarta samarbetspartners till musikfestivalen Way Out West.

Torsdag 8 augusti drar musikfestivalen Way Out West igång i Göteborg, en populär musikfestival som arrangeras av bokningsagenturen Luger.

Sedan 2012 är Way Out West en helt igenom grön tillställning, där all kött och fisk plockats bort från menyerna – något som gjort att festivalens klimatpåverkan minskat med 20 procent.

– Man kan tycka att några dagar med endast vegetarisk mat inte gör någon större skillnad på klimatet. Men det gör det, och skulle vi dessutom få några av oss att minska vår köttkonsumtion resten av året, då kan vi komma riktigt långt, säger Joel Borg, marknadsansvarig på Luger/Way Out West.

Max Burgers är en av de partners som nu slår upp sin gröna restaurang i Slottskogen för tredje året i rad, med en helt ”klimatpositiv meny” med vegetariska burgare. Förra året såldes 16 burgare per minut; allra bäst gick det för festivalburgaren Way Out Halloumi, som består av två halloumiskivor, BBQ sauce hot, chilibearnaise, isbergssallad, rödlök, jalapeños, tomat och sesambröd.

– Vi vill göra det enkelt för våra gäster att både äta och göra gott, säger Christoffer Bergfors, vice vd och Sverigechef på Max Burgers.

Han berättar att hamburgerkedjan var först i världen med att redan 2008 klimatmärka sin meny, och har länge klimatkompenserat för hela produktionskedjan. Sedan den 14 juni i år är Max klimatpositiva, vilket innebär att man kompenserar för sitt klimatavtryck till 110 procent.

Absolut Vodka är en annan av årets samarbetspartners, som kommer att bjuda besökarna på popup-barmiljö med specialdesignade drinkar. I samarbete med Oatly lanseras specialkurerade ”freakshakes”, som är en vidareutveckling av den klassiska milkshaken – gjorda på Oatlys nylanserade glassar och Absolut Vodka.

Och Zoéga bjuder på hållbart kaffe och marknadsför sitt långtgående hållbarhetsinitiativ Coffee by Women, som hjälper tusentals kvinnliga entreprenörer i Östafrika att höja sin levnadsstandard som kaffeodlare.

Men frågan är om inte ölpizzan från Norrlands Guld är det mest otippade inslaget i restaurangtälten. En i dubbel bemärkelse cirkulära pizza – bakad på resterna från bryggningen av Norrlands Ljus Alkoholfri, så kallad drav av krossad (och fiberrik) kornmalt. Pizzan, döpt till Chiara Organica, toppas med tomatsås, mozzarella, parmesan och basilika.

Vilka artister som kommer?

Tja, Patti Smith, Iggy Pop och Timbuktu är i alla fall några av dem.

 

comments powered by Disqus
Annons: Morgondoppet2018
Annons: Absolut Company