Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Nej till åldersgräns på energidrycker: "Vi är besvikna"

Försäljningen av energidrycker ökar stadigt bland barn och unga. Nu vill Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, att regelverket kring åldersgränsen skärps.

Nej till åldersgräns på energidrycker:

Mer om energidryck

Energidryck började säljas i Sverige i mitten av 90-talet. Livsmedelsverket definition är "en läskedryck sötad med socker eller sötningsmedel och som innehåller koffein (över 15 mg/ 100 ml) och/eller andra uppiggande ämnen som ginseng, guarana, taurin, B-vitaminer."

Vintern 2018 gav regeringen Livsmedelsverket i uppdrag att utreda behovet av åtgärder för att begränsa tillgången av energidrycker för barn och unga. Myndigheten förordar dock ingen åldersgräns i sin utredning; däremot vill man införa en maxhalt på andelen koffein i energidryckerna. 
– Vi är besvikna. Man har bara tittat på koffeinet som uppiggande medel och i sin rapport gjort en starkare koppling till kaffedrickande bland skolungdomar än intag av energidrycker, säger Karin Brynell i en intervju i Svenska Dagbladet i dag.

Sedan tio år tillbaka finns en branschöverenskommelse som innebär att energidrycker inte får lov att säljas till den som är under 15 år, vilken de flesta stora aktörer som Ica, Coop, Axfood, Citygross, Bergendal och Lidl följer. Problemet är, enligt Karin Brynell, att den inte alltid följs av mindre aktörer, vilket även sätter konkurrensneutraliteten ur spel. 
– Ungdomar lär sig blixtsnabbt var de kan handla. På så sätt blir rekommendationen verkningslös. Jag kan inte förstå varför man inte kan lagstadga om en åldersgräns, säger Karin Brynell till Svenska Dagbladet. 

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Global Werbeagentur Nürnberg Nyhetsbrev Diversified (1)