Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Nestlé vill ha fler kvinnor i toppen

Drygt hälften av cheferna på Nestlé Norden är kvinnor. Nu tar matjätten ett globalt krafttag för att öka jämställdheten även på de 200 toppositionerna inom företaget, från dagens 20 procent till 30 procent till år 2022.

Nestlé vill ha fler kvinnor i toppen
Foto: Shutterstock.

Mer om Nestlé

Nestlé är världens största matföretag och finns i 189 länder i hela världen och har omkring 328 000 medarbetare. Nestlé erbjuder både produkter och tjänster och har över 2 000 varumärken, såsom Nescafé, Cheerios och Kit Kat samt lokala varumärken som Zoégas. Huvudkontoret ligger i Vevey i Schweiz, där företaget grundades för mer än 150 år sedan.

Under de senaste åren har andelen kvinnor på chefspositioner på Nestlé Norden ökat från 47 till 53 procent. På global nivå har företaget ökat andelen kvinnor på chefsposter till 43 procent.

– Vi är stolta över att så många av cheferna på Nestlé i Norden är kvinnor. På den högre chefsnivån, direktör, har andelen ökat från 33 till 47 procent, säger Cathrine Suter Ossborn, kommunikationsdirektör på Nestlé Norden.

För att ytterligare säkerställa att alla inom företaget har likvärda chanser till utveckling kommer man vidta ett antal åtgärder globalt:

  • Stötta alla chefer att skapa en inkluderande arbetsplats och säkerställa att alla är tränade i att hantera ”undermedvetna fördomar”.
  • Skapa mentorprogram för att förbereda kvinnor med potential för seniora positioner.
  • Anställa fler kvinnor till seniora positioner.
  • Säkerställa att högre chefer tar ansvar för att nå en jämställd nivå, med tydliga mål.
  • Rapportera om utvecklingen i Nestlés årliga Creating Shared Value report.
  • Uppmuntra användningen av Nestlés betalda föräldrapenning och flexibla arbetspolicy.

– Det är helt enkelt det rätta att göra. Vi tror att en mer diversifierad arbetsplats med fler kvinnor i toppen gör Nestlé till ett ännu bättre företag. Vi vet att genom att förbättra jämställdheten så medför detta även att vi fattar bättre beslut, får bättre idéer och fler nöjda medarbetare, säger Mark Schneider, vd på Nestlé.

Nestlé kom nyligen med på Bloomberg Gender-Equality Index, GEI.

AGNETA RENMARK

Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: