Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Nu ska engångsplasten bort

För att minska skräpet i Europas hav och på stränderna har EU beslutat att förbjuda ett antal engångsartiklar i plast. Redan nu har flera livsmedelskedjor börjat se över vad de säljer och i samarbete med producenterna byta ut plasten mot alternativa material.

Nu ska engångsplasten bort
Foto: Shutterstock.

I förra veckan röstade Europaparlamentet ja till att förbjuda försäljning av bestick, tallrikar, sugrör, bomullstopps och liknande i engångsplast från och med 2021. Nu ska medlemsländerna säga sitt innan det slutliga beslutet tas.

De plastprodukter som berörs det nya lagförslaget står i dag för över 80 procent av avfallen ute till havs, enligt EU-kommissionen.

– EU är världens största marknad och kan därför påverka produktionen av plast. Svensk skogsindustri kan mycket väl bli en av vinnarna i det här om vi ersätter mycket plast med trä, sa Christofer Fjellner, svensk ledamoten i EU-parlamentet, när han intervjuades av nyhetsbyrån TT.

Redan nu har Ica antagit en ny plaststrategi, som både innebär att alla engångsartiklarna ska bort till år 2020 och att alla förpackningar ska gå att återanvända 2022. År 2030 ska förpackningarna vara gjorda av återvunnen plast, alternativt helt fossilfri råvara.

– Vi behöver både minska den totala användningen av plast och se över vilken typ av plast vi använder. Det ställer krav på oss som företag att vara med och driva utveckling, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på Ica Gruppen.

Ännu längre har brittiska Iceland Foodsgått, som är världens första livsmedelskedja att helt och hållet förbjuda plast i sina förpackningar. Beslutet fattades i början av året och har fått ett enormt gensvar.

– Vi samlade alla våra leverantörer och uppköpare inom olika kategorier och förklarade vad vi ville göra och frågade hur vi kunde arbeta vidare tillsammans, säger Ian Schofield, packaging manager för Icelands Foods, och som i förra veckan var en av talarna under förpackningsmässan Scanpack i Göteborg.

Kedjan har tusen butiker bara i Storbritannien och verksamhet i ytterligare 40 länder.

– Vissa produkter tar längre tid att fasa ut än andra, men vi samarbetar med forskare från flera universitet för att få fram dem bästa alternativen.

 

AGNETA RENMARK

 

 

Annons: Orkla fiskpinne
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Svenskmarkning