Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Ny undersökning: Vegotrenden inget storstadsfenomen

Även om andelen kunder som köper vegetariskt är störst i storstäderna så växer intresset i hela landet. Det visar en undersökning som Ica Sverige gjort.
– Vego är inte längre en smal trend, säger vd Anders Svensson.

Ny undersökning: Vegotrenden inget storstadsfenomen
Foto: Shutterstock.

Att äga vegetariskt är inte en storstadstrend, som många kanske tror.

Enligt en undersökning som Ica Sverige gjort växer intresset för vegetariskt i hela landet.

– I vissa butiker har försäljningen ökat med mer än 1 000 procent och det är roligt att många kunder vill pröva ny mat, säger Anders Svensson i en kommentar.

Störst andel kunder finns i de fyra största städerna: Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

Men intresset växer på andra håll. I Mölndal till exempel har försäljningen av vegetariska produkter ökat med 402 procent hittills i år, visar undersökningen. Även Burlöv sticker ut med en ökning på 225 procent.

Försäljningen av färska vegetariska produkter driver utvecklingen, enligt Ica, och har en tillväxt på 40 procent i år.

DANIEL NORMAN

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev