Regeringen vill skapa fler jobb i hela landet och en ökad livsmedelsexport är ett av flera sätt för att nå detta mål.
För många aktörer inom livsmedelsbranschen är exporten en allt viktigare del då det är utomlands som den stora tillväxtpotentialen finns.
Som ett led i genomförandet av livsmedelsstrategin har Business Sweden fått i uppdrag av regeringen
Nu är det klart att Business Sweden får fortsatt finansiering för att driva exportprogrammet med särskilt fokus på små och medelstora livsmedelsföretag, där man genom uppsökande verksamhet och stöd till företagen, bidrar till att fler livsmedelsföretag från hela landet väljer att satsa på export.
I uppdraget, som är en del av livsmedelsstrategin, ingår även att marknadsföra ekologiska livsmedel på potentiella utlandsmarknader.
Regeringen vill även att satsningen på livsmedelsexportansvariga personer på potentiella tillväxtmarknader fortsätter, det handlar om USA, Kanada, Japan, Sydkorea och Singapore.
– För att lyckas krävs långsiktighet och tydligare närvaro på våra prioriterade marknader. Därför är satsningen med livsmedelsexportansvariga som bidrar till att skapa nätverk och kontakter för svenska livsmedelsföretag en framgång som ger förutsättningar för svenska livsmedelsföretag att lyckas, säger Jennie Nilsson.
AGNETA RENMARK