Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Nya Rootfruit växer med hälsan

Rootfruit, som har visionen att vara ledande i Norden på premium snacks, har nyligen slagit ihop sina påsar med Exotic Snacks.
– Vår verksamhet gynnas av trender kring hälsa och välbefinnande, säger den nye vd:n Anna Wallin Krasse.

Nya Rootfruit växer med hälsan

När Rootfruit Scandinavia AB förvärvde Exotic Snacks AB i början på året blev det Anna Wallin Krasse, tidigare delägare och vd för Exotic Snacks, som tog över rodret för den nya koncernen. Hon har tidigare arbetat inom utbildnings- och bemanningskoncernen Lernia AB och inom Ica-koncernen på ett antal olika befattningar.

– Vi har mycket gemensamt i våra identiteter och jag ser stora möjligheter för oss att växa vidare tillsammans. Vi har samma vision att driva innovation och utveckling inom premiumsegmentet och vara ett annorlunda och spännande val för konsumenten. Ingen annan aktör kan erbjuda en sådan bred produktportfölj inom snacks som vi, säger Anna Wallin Krasse.

Förra året var ett tufft år för Exotic Snacks i och med den svaga svenska kronan och beroende av importerade råvaror. För Rootfruit är det tvärtom närodlade rotsaker och potatis som är huvudråvara i produktionen, vilket gör det sammanslagna bolaget mindre sårbart.

– Tillsammans får vi helt andra möjligheter att driva både utveckling och olika konceptet. Vi har en modern och snabbfotad organisation, och det finns klara synergieffekter i alltifrån egen säljkår och produktutveckling till logistik.

Anna Wallin Krasse menar att det finns goda tillväxtmöjligheter framöver, såväl i Sverige som i resten av Norden.

Men det måste ju finnas gränser för hur mycket snacks och naturgodis folk kan sätta i sig. Hur ska ni fortsätta att växa?

– Eftersom premiumsnacks växer, precis som efterfrågan på hälsosammare, hantverksmässigt tillverkade alternativ. Konsumenterna vill inte längre bara ha stora volymer, trenden går mot mindre förpackningar med hantverksmässigt tillverkade alternativ med större variation och spännande smaker. Hälsotrenden är positiv för oss, att folk vill ha glutenfritt och veganskt. Där är vi långt framme med våra Smartsnacksprodukter som funnits på marknaden i ett år nu, med bland annat linschips, havrechips och quinoachips. De är omåttligt populära och står för den enskilt största tillväxten i vårt bolag.

Vilken är dina egna favoritprodukter i sortimentet?

– Oj, svårt. Men då säger jag nog de vanliga rotfruktschipsen och jordnötter med havssalt och karamell.

Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: