Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Om ungdomar äter kött ska det vara svenskt

Allt fler ungdomar väljer bort kött – men de som äter kött vill att det ska vara svenskt. Det visar en undersökning om ungdomars inställning till kost och hälsa.

Om ungdomar äter kött ska det vara svenskt
Nio procent av ungdomarna ser sig som vegetarianer, men de som äter kött vill att det ska vara svenskt. Foto: Svenskt kött

Ungdomar är medvetna konsumenter som lägger stor vikt vid vad de äter. Det visar Ungdomsbarometerns undersökning om kost och hälsa med fokus på ungdomars attityder till kött. Sex av tio ungdomar har ett förhållningssätt till kosten, framför allt tjejerna, och mer än varannan tjej får dåligt samvete om de äter onyttigt. 

Nästan en fjärdedel av ungdomarna uppger att de äter vegetariskt någon gång. Nio procent ser sig som vegetarianer, vilket är en stor ökning från 2009, då tre procent ansåg sig vara det. Hela 13 procent av tjejerna uppger att de är vegetarianer. De främsta anledningarna till att inte äta kött är hänsyn till miljön, djuren och den egna hälsan. Av de ungdomar som äter kött tycker 70 procent att det är viktigt att det är svenskt.

Dagens ungdomar följer inga dieter, det handlar snarare om att ha en kostfilosofi, menar Lovisa Sterner, omvärldsanalytiker på Ungdomsbarometern. Två av tre undviker aktivt något i maten, främst undviker man lightprodukter, sötningsmedel, socker, tillsatser och laktos. 16 procent undviker laktos och sju procent gluten, eftersom man upplever att man mår bättre av det.

Information om kosten hämtar ungdomar hellre från vänner och personligheter på nätet, än från forskare och andra experter. En av fem uppger att de har ändrat kostvanor för att en person har rekommenderat det på sociala medier. Många tittar också gärna på rörliga bilder med mat och matlagning.

–Dagens ungdomar är överlag samhällsintresserade och politiskt medvetna, men de är inte intresserade av partipolitik. Medvetenhet har blivit status, säger Lovisa Sterner.

Majoriteten av de unga tror att de har stora möjligheter att påverka sin egen framtid och ser det som självklart att vara med och påverka sin omgivning. Sju av tio unga som bor hemma är med och beslutar vilken mat som ska handlas hem. I fyra av fem hem lagas samma rätt till alla familjemedlemmar. När unga själva handlar mat är den viktigaste faktorn priset, därefter kommer kvalitet och innehåll, smak samt svenskt ursprung.

Ungdomarna beskriver sig själva som omtänksamma, ansvarsfulla, snälla, ambitiösa och sociala, medan vuxna beskriver dem som lata och bortskämda.

Ungdomsbarometerns undersökning genomfördes i oktober 2016. Närmare 16 000 ungdomar mellan 15 och 24 år deltog.

Text: Carina Malm

 

comments powered by Disqus
Annons: Produktsäkerhet_171114
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss

Följ oss!

Facebook


Twitter

Annons: