Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Orkla Foods: ”Klimatet och hälsan måste gå hand i hand”

För vissa konsumenter har omsorgen om planetens hälsa blivit viktigare än att tänka på sin egen hälsa när det gäller valet av mat.
Men Maria Tilly, marknadschef på Orkla Foods Sverige, vill inte att det ska vara någon motsättning mellan folkhälsan och klimatet.

Orkla Foods: ”Klimatet och hälsan måste gå hand i hand”
Orklas Maria Tilly i Almedalen. Foto: Ingela Stenson.

Krocken mellan folkhälsan och klimatet var ett av flera spännande teman när Prime öppnade upp sin trädgård i Almedalen för att samla relevanta aktörer inför avgörande frågeställningar inom området ”äta” – eller EAT, som det stod i programmet.

Livsmedel i fokus fångade upp en av dem som medverkade, nämligen Maria Tilly, som är marknadsdirektör på Orkla Foods Sverige.

På vilket sätt riskerar intresset för klimatet att krocka med hälsan?

– Tidigare var man alltid sig själv närmast och det man valde att äta eller inte äta handlade om den egna hälsan och välmåendet. Nu ser vi en förändring där framförallt många unga människor tycker att klimatet kommer först. Risken när man plockar bort både kött, fisk och mejeriprodukter och ersätter dem med grönsaker är att man får för lite av en del näringsämnen. Men så måste det ju inte vara.

Hur menar du då?

– Hälsa och klimat kan absolut gå hand i hand men det handlar ju samtidigt om kunskap. Man kan inte bara plocka bort animaliskt protein från kosten utan att tillföra något annat. Där har vi livsmedelsproducenter en viktig roll att fylla genom att både utveckla och lyfta fram produkter som är bra ur bägge dessa aspekter.

Vad krävs av sådana produkter?

– Framförallt måste de smaka gott, oavsett hur nyttig eller klimatsmart en maträtt är får man aldrig tumma på smaken. Och det här är inte minst viktigt när det gäller växtbaserade proteiner. Vi vill ju inte bara nå de redan frälsta utan locka vanliga Svenssons att äta mer grönt och här finns stort utrymme att göra betydligt mer i produktutvecklingen. Även om antalet flexitarianer ökar är det fortfarande många människor som är skeptiska till att äta mer grönt, säger Maria Tilly, och förklarar att som marknadsförare vill hon inte trycka på att en rätt är ”vegansk” utan hellre beskriva vad den faktiskt innehåller.

Vilket är ert ansvar för detta som stor aktör?

– Vi har både en skyldighet men framförallt en möjlighet att påverka och hjälpa konsumenterna att äta bättre för både hälsa och klimat. Mat kan gå från att vara orsaken till många globala hållbarhetsutmaningar till att bli lösningen. Orkla har ett stort fokus på hälsa och klimat för att producera mat för nästa generation; vi vill vara med och bidra till ett proteinskifte mot mer växtbaserat.

Vad är det som saknas på marknaden då?

– Det finns potential både vad gäller köttlika substitut och färdiga måltidslösningar. Jag tror inte – vilket även forskningen visar – att vi måste sluta äta kött helt och hållet men vi behöver ju i alla fall dra ned på det. Och där behöver vi hjälpa dem som inte vill ställa sig och laga allt från grunden. Det måste vara både enkelt och gott att äta hälsosamt och klimatsmart. Den dagen vi har utvecklat en helt växtbaserad köttbulle som både ser ut och smakar precis lika bra som våra vanliga köttbullar och samtidigt är lika näringsrik – då kan vi förändra världen på riktigt.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Empack2019 Nyhetsbrev