Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

På Kulinariet är matproduktionen en del av köpupplevelsen

Se, smaka, shoppa, delta och upplev!
På Kulinariet i Stora Skedvi har man samlat de bästa råvarorna och leverantörerna från trakten.
– Vi skapar möten mellan kunder och livsmedelsproducenter, säger ägaren Anders Åkerberg.

På Kulinariet är matproduktionen en del av köpupplevelsen
Foto: Kulinariet.

Kulinariet är ett centrum för lokalt och småskaligt mathantverk i Stora Skedvi i södra Dalarna. Här kan man inte bara handla delikatesser i saluhallen Visthusboden utan även se på när Skedvi knäckebröd bakas för hand i vedeldade ugnar, eller hur mjölk från Stora Skedvi Mejeri omvandlas till läckra ostar och hemlagad glass.

– Jag brukar säga att vi tar livsmedelsproduktionen hela vägen fram till kunden, säger Anders Åkerberg, som 2013 drog igång det anrika, men i många år nedlagda gamla knäckebrödsbageriet, med hjälp av crowdfounding.

Många av Kulinariets leverantörer har sin verksamhet i Skedvibygden, och några andra lite längre bort.

– Vår ambition är att hålla bästa tänkbara kvalitet, och då faller det sig ofta automatiskt att leverantörerna finns lokalt och arbetar småskaligt. När detta inte är fallet väljer vi att köpa in varor från bönder, mathantverkare och även grossister som har fantastiska produkter trots att de inte är verksamma i Dalarna.

Ockelbo kyckling, Chokladverkstan i Rättvik och Oppigårds bryggeri är bara några av totalt ett 40-tal olika leverantörer. Den senare har just ingått ett spännande samarbete med Skedvi Bröd, i form av ett helt nytt knäckebröd: Wintervört, som bakas av vört från tillverkningen av bryggeriets säsongsprodukt Winter Ale.

Från och med nu i november kan kunderna även äta à la carte-lunch i restaurangen som heter ”Mat på Riktigt”, och som drivs av den båda matkreatörerna Görgen Tidén och Peter Zaar Marcus.

– Kockarnas gemensamma intresse för bra råvaror, närproducerat och ekologiska produkter gör att de passar utmärkt för att verka i vår by, som kan stoltsera med både fläsk-, nöt-, och potatisproducenter, säger Anders Åkerberg.

Men hur funkar det att driva en sådan här ambitiös verksamhet i en liten by?

– Det är klart att man hela tiden måste jobba för att få hit kunderna men genom att erbjuda hög kvalitet så funkar det. I år kommer vi att ha omkring 75 000 besökare.

En uppskattad service är att kunderna både kan beställa färdigpackade så kallade Dalakassar och köttlådor med olika styckningsdetaljer och köttslag från byns gårdar.

– I framtiden ska vi bygga ut för att kunna ha charktillverkning direkt på plats, så att kunderna kan se hur det går till att stycka ett djur och göra skinka och korv, säger Anders Åkerberg.

 

AGNETA RENMARK

Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Svenskmarkning