Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Palmoljebluff tog hem vinsten

Bordsmargarinet Lätta är vinnare av Årets matbluff.
– Det är ett väldigt känt varumärke som många har en relation till. Därför tror jag att det sticker desto mer i ögonen att de bluffar på det här sättet, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare för Äkta vara, som står bakom priset.

Palmoljebluff tog hem vinsten

Vinnarmotivering

Det klassiska lättmargarinet Lätta stoltserar med rapsolja och kärnmjölk på flera ställen på förpackningen: "Gjord med svensk raps och smakrik kärnmjölk". Dessutom är den dekorerad med rapsblommor. Man lyfter också fram att margarinet är tillverkat i Sverige. Först i den finstilta texten på baksidan kan man läsa att den största ingrediensen, utöver vatten, är den betydligt mer långväga och av både miljö- och hälsoskäl ifrågasatta palmoljan.

Årets matbluff är ett antipris som delas ut av föreningen Äkta vara, med det uttalade syftet att "få livsmedelsbranschen att skärpa till sig och skapa förändring".

I år var det bordsmargarinet Lätta som fick det inte så särskilt hedersamma priset. 17 606 av de drygt 30 000 avlagda rösterna innebar en förkrossande segermarginal.

På förpackningen lyfter tillverkaren på flera ställen fram rapsolja, i både text och bild. I själva verket innehåller den dock mer palmolja än raps, vilket endast framgår med liten text i ingrediensförteckningen på produktens baksida.

– Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter av olika skäl inte vill köpa palmolja. Därför undviker man in i det längsta att nämna detta, säger Björn Bernhardson.

På förpackningen lyfts även kärnmjölk fram, vilken endast utgör fem procent av innehållet.

Lätta tillverkas av företaget Upfield, som under förra året köpte det klassiska marginvarumärket från Unilever. Bolaget är verksamt på 95 marknader och sitter på en bred portfolio på ett hundratal livmedelsvarumärken såsom Flora, Crème Bonjour, Becel, Country Crock, I Can't Believe it's not Butter och Proactive.

Livsmedel i fokus har försökt nå en talesperson för Upfields svenska verksamhet i Helsingborg utan framgång.

På andra plats kommer dryckjätten Cocas produkt Colas Glacéau Smartwater, som Äkta vara inte tycker är smartare än vanligt vatten, och på tredje plats Oatly Havregurt naturell som inte innehåller en levande bakteriekultur till skillnad från yoghurt.

 AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Empack2019 Nyhetsbrev