Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Pasta i topp när svenska folket mixar sin egen sallad

29 miljoner. Så många sallader sålde Picadeli i Sverige under förra året. Pasta, körsbärstomater, avokado och mozzarella ligger i topp bland storsäljarna.

Pasta i topp när svenska folket mixar sin egen sallad
Foto: Picadeli.

Picadelis salladsbarer finns i över 1 200 matvarubutiker i Sverige, där kunderna själva plockar bland olika råvaror, sallader, röror och såser. När företaget summerar 2019 år försäljning och korar de mest populära salladskomponenter finns bland annat 28 miljoner körsbärstomater, 218 ton mozzarella och 369 ton avokado med på topplistan.

Av olika blandningar var det krämig chilipasta som gick allra bäst med sina 1 090 ton.

Flera veganska alternativ tog också ett stort kliv uppåt på listan, såsom veganbollar och veganska strips med chili- och ingefärssmak.

Picadelis produktutvecklare Gunilla Kjellmer räknar med att konsumenterna i allt högre grad fortsätter att välja växtbaserat framför animaliska proteiner. Hon tror även att 20-talet innebär en comeback för robusta och näringsrika råvaror med lång tradition från det svenska jordbruket såsom kål, gråärtor och hirs. 

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Skeppsbron 28, 4tr
111 30 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: