Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Paulig Foods nya drag för folkhälsan: en grönsaksskola

Allt fler vill äta mindre kött och mer grönt, både för hälsans och miljöns skull. Nu satsar Paulig Foods på att ge kunskap och inspiration till konsumenter som vill leva lite grönare.

Paulig Foods nya drag för folkhälsan: en grönsaksskola
Kocken Joel Waje, smakutvecklare på Santa Maria, ska hjälpa konsumenterna att äta mer grönt och hälsosamt.

Hur fixar man nyttiga fredagschips av jordärtskockan? Och hur tillagar man egentligen en rotselleri?

Det är några av de frågor som kocken Joel Waje ska svara på genom satsningen ”Joels grönsaksskola”. Han är en av flera smakutvecklare hos Paulig Foods, som har varumärkena Santa Maria, Risenta och Gold & Green i sortimentet.

– Vi vill öka intresset för att äta grönt genom att få konsumenterna att bli bättre på att tillaga dem. För det spelar ingen roll om något är nyttigt om det inte blir gott, då lagar man inte den rätten fler gånger, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods.

Men vad vinner ni på det – ni säljer ju inga grönsaker?

– Nej, men vi har kryddor, smaksättare och andra produkter som lika gärna kan kombineras med grönsaker och fisk som exempelvis köttfärs. Vår ambition är att få fler människor att äta hälsosamt – det ingår i vår målsättning.

Hur ser de målen ut?

– Till år 2021 ska vi dubblera antalet vegetariska alternativ inom våra produktkoncept, hälften av våra recept på webben och i foldrar ska vara vegetariska och för samtliga recept med rött kött ska det finnas med minst ett vegetariskt alternativ, säger Eva Berglie.

Andra mål som ska gynna folkhälsan är att fortsätta att reducera mängden salt, socker och tillsatser.

– Hittills har vi tagit bort 507 ton socker och 250 ton salt ur våra produkter.

Joel Wajes filosofi är att hålla grönsaken i fokus och välja kött, fisk eller fågel mer som ett tillbehör. Han ser det också som en självklarhet att ta vara på allt, "eftersom även en krokig morot är en god morot”.

– Grönsaker är bland de livsmedel i hemmet som slängs mest. Det vill vi ändra på. Förhoppningsvis kan inspiration, kunskap och praktiska tips bidra till att konsumenten ser möjligheterna som finns i kylens grönsakslåda, säger Joel Waje.

AGNETA RENMARK

 

Annons: Bergström & Hellqvist
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: