Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Poppel och Triumf släpper ölglass

Triumf Glass och Poppels Bryggeri har en nyhet ihop, en krämig vaniljglass smaksatt med rippel av kraftig stout.
Vad den heter?
"A glass of beer", så klart!

Poppel och Triumf släpper ölglass

Det är bara några långa stenkast från Triumf Glass produktionsanläggning i Sävedalen till Poppels hantverksbryggeri i Jonsered. Detta faktum har resulterat i ett innovativt produktsamarbete: en ölglassen baserad på ekologisk vaniljgräddglass med maltrippel.

– Det här är en fantastiskt spännande produkt där vi kokat en Imperial Stout från Poppels i 56 timmar. Vi har sedan kombinerat den med en gräddglass med stark vaniljkaraktär. En smaksensation om du frågar mig, säger Jens Nilsson, glassmästare på Triumf Glass.

– Vi har bryggt en av de kraftigaste stouts vi någonsin gjort, för att verkligen få fram smakerna i ölet. Just stout valde vi för att ge rippeln toner av choklad, kaffe och karamell. Slutresultatet blev väldigt bra och ger mersmak inför framtiden, säger Daniel Granath, bryggmästare på Poppels.

Glassen, som naturligtvis är helt alkoholfri, lanseras 11 maj på Lindholmen Street Food Market och kommer sedan att säljas på utvalda restauranger och glassbarer över Göteborg.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström & Hellqvist
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Triolab Nyhetsbrev