Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Populära tomtar får egen fan club

Det är inte alla varumärken förunnat att ha en inofficiell fan page på Facebook med över 120 000 följare. Det har Cloetta Juleskum haft i flera år. Nu tar företaget över sidan, som startades av en privatperson, och omvandlar den till en officiell fan club för varumärket.

Populära tomtar får egen fan club
Cloetta Juleskum har varit originalet bland skumtomtar i över 40 år och är i dag ett givet inslag i många människors julfirande. Foto: Cloetta.

Visste du...

...att vi äter mer än 29 skumtomtar per svensk varje jul!

Cloetta började tillverka skumgodis till jul redan 1934. De klassiska skumtomtarna har funnits på de svenska julborden i sin nuvarande form sedan 60-talet och bara fortsätter att öka i popularitet.

– Det är fantastiskt att se hur många människor det är som älskar skumtomtarna och som pratar om produkten året runt. För oss är det självklart att det här ska vara den officiella fan cluben för varumärket, säger Mikael Blomqwist, aktivitetschef på Cloetta, i en kommentar.

Vad prislappen landade på framgår dock inte av pressmeddelandet.

Cloetta tar på olika sätt tillvara på det stora engagemanget bland konsumenterna som finns för Cloetta Juleskum. Ett exempel är lanseringen av årets årgångsskum Cloetta Juleskum Polka. Lanseringen är resultatet av en öppen omröstning som hölls förra året där konsumenterna fick rösta på vilken tidigare smak som skulle komma tillbaka 2019. Sedan 2011 har det nämligen lanserats ett nytt årgångsskum varje år parallellt med originalet.

– Vår ambition är att fortsätta involvera fan cluben i produkten och varumärket. Det är en oerhörd tillgång för oss att kunna få inspel av de som älskar Cloetta Juleskum mest, säger Mikael Blomqwist.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev