Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Premiär för Arlas nya mjölk- och havredryck: ”Höga förväntningar”

Arla tar ett kliv in i hälsosortimentet med sin nya produkt Mjölk- och havredryck. Den består av hälften mjölk och hälften havredryck – utan några tillsatser.
– Vi skapar ett nytt segment, säger kategorichefen Kristina Hammerö.

Arlas nya mjölk- och havredryck.
Arlas nya mjölk- och havredryck.

I dag, måndag, lanseras Arlas nya laktosfria produkt, Mjölk- och havredryck, på bred front i svensk dagligvaruhandel. Den vänder sig främst till konsumenter som vill äta naturligt och dessutom undvika artificiella tillsatser.

 – Vi är stolta över denna innovation som skapar ett nytt segment i handeln, säger Kristina Hammerö, kategorichef mjölk på Arla Foods i Sverige, till Livsmedel i fokus.

 Den nya produkten ger begreppet ”half and half” ännu en innebörd. Arlas mjölk- och havredryck består av lika delar mjölk och havredryck.

 – Det handlar om att få ut det bästa av två naturliga råvaror.

Produkten vänder sig till hälsomedvetna kunder. Enligt Arlas undersökningar undviker åtta av tio konsumenter artificiella tillsatser när de handlar mat. Och hela 90 procent föredrar produkter med så naturliga ingredienser som möjligt.

Vad utmärker den nya produkten i övrigt?

– Det är framför allt den goda smaken, framhåller Kristina Hammerö.

Arla har även utvecklat havredrycken som ingår.

– Vi har skapat en ny produkt och ett nytt segment. Vi har fått positiv respons från handeln och har höga förväntningar.

Mjölk- och havredrycken lanseras i tre varianter: original, till kaffet och choklad. Produkten är även laktosfri.

LARS WELIN 

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev Empack2019