Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Prisade Poppels: "Vi vill höra folks tankar om oss och våra produkter"

Det började som en galen idé ett kompisgäng emellan. I dag är Poppels Sveriges största ekologiska bryggeri, har vunnit mängder av priser och ska snart öppna Poppels Klunk.
– Vi vill göra öl som så många som möjligt vill dricka och samtidigt göra ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger vd Mats Wahlström.

Prisade Poppels:
Poppels vd Mats Wahlström vill göra bryggeriet till en ”beerstination”.

Undertecknad är ingen inbiten öldrickare. Men efter att ha smakat Poppels öl några gånger har även jag insett att öl faktiskt kan vara riktigt gott.

– Haha, vad roligt att höra! Det är ju en del av vårt mål – att omvända folk, säger Mats Wahlström, vd för Poppels, som nyligen utsetts till Årets företagare i Partille, strax utanför Göteborg.

Vad är det som gör er så framgångsrika?

– Lika delar passion och gott hantverk. Vi har alltid fokuserat på kvalitet, såväl smakmässigt som tekniskt, och är noga med våra råvaror. Vi är även Sveriges största ekologiska ölbryggeri och jobbar cirkulärt och miljömedvetet med återvinning av restprodukter, tunna flaskor och grön el. För oss är det viktigt att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt, samtidigt som ölsmaken alltid går först.

Framgångshistorien tar sin början på Porterfestivalen i Göteborg 2011, när Mats Wahlström tillsammans med ett par ölintresserade polare, Tomas Kaudern och Thomas Fihlman, satt och spånade om att starta ett eget bryggeri.

– Det var en sådan där galen idé som man kan få en sen kväll men som sedan är puts väck nästa morgon. Men vi höll fast vid idén och två månader senare var vi igång, säger Mats Wahlström och skrattar.

Men ni kunde egentligen inget om branschen…?

– Vi gillar öl och hade alltid druckit mycket öl och tågluffat runt i Europa för att testa olika öl. Vi hade även provat hembryggning och en av oss var certifierad öldomare. Men det här var ju ändå ett stort steg, framförallt behövde vi få loss pengar.

Hur löste ni det?

– Vi drog ihop våra tre kompisgäng och blev på det viset 15 delägare som satsade. Visst var det en del pengar men när vi var så många handlade det aldrig om någon risk att behöva gå från hem och villa om det inte bar sig.

I slutet av 2012 lanserades Poppels första öl på Systembolaget. Efterfrågan växte snabbt, 2015 gick ölen för första gången på export och verksamheten flyttade till nya större lokaler i Jonsereds fabriker i Partille. 2017 var Poppels ett av de snabbast växande företagen i Västsverige och utsågs till Gasellföretag av tidningen Dagens industri.

I fjol installerades nya bryggtankar som innebar att bryggerikapaciteten kunde fördubblas och Poppels blev ånyo Gasellföretag som Sveriges snabbast växande hantverksbryggeri efter Oppigårds. I dag exporteras Poppels öl till ett tjugofemtal länder.

Visionen är inte bara att brygga gott öl utan även göra Poppels till Sveriges mest inbjudande ”beerstination” med helhetsupplevelser kring både öl och mat.

– Just i dag görs faktiskt slutbesiktningen av det som ska bli Poppels Klunk – ett "tap and taste room" som ligger vägg i vägg med bryggeriet, men uppe i takhöjd med utsikt över jästankar och brygghall, säger Mats Wahlström.

Något som är ganska unikt är att företaget inte alls jobbar med reklam. Eller inte på det traditionella viset i alla fall, däremot har man 64 000 följare i sociala medier.

– Vi använder Facebook och Instagram för att vårda den personliga relationen med våra kunder. Vi vill snacka öl och höra folks tankar om våra produkter.

En liten fingervisning om hur framgångsrikt detta varit är det faktum att självaste Facebook en dag ringde upp från Europakontoret på Irland eftersom de observerat det oerhörda engagemanget från följarna, med långa dialoger. De ville helt enkelt veta mer om hur Poppels jobbade.

AGNETA RENMARK

 

Annons: Bergström & Hellqvist
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Triolab Nyhetsbrev