Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Rabatt ska få konsumenterna att panta mera

Skogaholm minskar sin klimatpåverkan genom att göra det möjligt för konsumenterna att panta brödpåsen med hjälp av streckkoden.
– Pant är ett system som funkar, säger Suwar Mert, grundare och vd för företaget PantaPå som skapat appen.
Nu är fler företag på gång att ansluta sig.

Rabatt ska få konsumenterna att panta mera
Foto: Fazer Sverige.

Från och med nu är det möjligt att panta Skogaholms brödpåsar av plast vid någon av Sveriges över 5 000 återvinningsstationer.

Syftet är att få konsumenter att tänka till kring vikten av att återvinna plastförpackningar och att minska mängden plast som hamnar i naturen.

– Vi arbetar för att ge alla förpackningar ett ökat värde. På så vis ökar sannolikheten att de återvinns, säger Suwar Mert, civilingenjör och entreprenör som driver PantaPå.

Själva pantningen görs genom att ladda ner PantaPå-appen, ta sig till närmaste återvinningsstation som hittas i appen, skanna streckkoden på påsen och kasta den i rätt behållare. Därefter får man en rabattkupong på nästa köp av bröd från Skogaholm.

– Det här är ett system som gör det enkelt för både varumärkesägaren och konsumenten. Om vi ska nå platsmålet kring ökad återvinning så är det här pusselbiten som tidigare saknats.

Sedan tidigare använder Apoteket AB tjänsten och i förra veckan blev det klart att även Yes diskmedel anslutit sig.

– Vi har fler företag som är på gång, bland annat en global tvättmedelsjätte. Och senare i höst lanserar vi appen internationellt. Målet är att alla typer av förpackningar ska vara pantbara, säger Suwar Mert.

Skogaholm, som ingår i Fazer-koncernen, arbetar aktivt med att minska sin klimatpåverkan. Fazer har bland annat skrivit under ”Plastinitiativet 2022” som innebär att hela den svenska verksamheten åtagit sig att ställa om till 100 procent återvinningsbara förpackningar senast 2022.

Genom att tunna ut plasten och minska brödförpackningarna har man fått ned användningen av plast med 81 ton sedan 2017. Majoriteten av plastförpackningarna är även materialåtervinningsbara.

– För oss är arbetet med att minska användningen av plast och att använda återvinningsbara förpackningar en självklarhet, säger Mariana Edge, hållbarhetsanvarig på Fazer Sverige.

Skogaholms kampanj tillsammans med PantaPå pågår från och med 12 augusti 2019 och tills vidare.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Empack2019 Nyhetsbrev