Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Så äter vi 2019: Lupiner, bönor, glitter och glamour

Nya, växtbaserade proteiner och ett ökat intresse för mat som är skräddarsydd på individnivå och välgörande för både kropp och själ.
Det är några av de trender som presenteras i Fazers rapport Framtidens Mat 2019.

Så äter vi 2019: Lupiner, bönor, glitter och glamour
Nya växtbaserade proteiner är något vi kommer att äta mer av under 2019. Foto: Fazer Food.

Mer än hälften av svenska folket vill äta en personanpassad diet, det vill säga mat anpassad utifrån individuella näringsbehov.

Samtidigt märks en tydlig trend med glitter och glamour i maten, och när vi äter ute på krogen jagar vi en helhetsupplevelse där såväl maten och atmosfären som restaurangens ”story” och värderingar spelar in.

Det framgår av Fazers färska trendrapport, baserad på gedigna spaningar runt om i världen, intervjuer med forskare, kockar och andra som arbetar med mat, samt en bred nordisk konsumentundersökning.

Konsumentundersökningen ger svar på hur vi i Norden ser på välgörande och klimatsmart mat, och vad vi skulle kunna tänka oss att kompromissa med för klimatets skull. Den visar bland annat att nordborna är positiva till att äta mat gjord på livsmedel som är nära bäst-före-datum. Det gäller för 43 procent av svenskarna, 37 procent av danskarna, 35 procent av finnarna och 49 procent av norrmännen.

Undersökningen visar också att en tredjedel av svenskarna kan tänka sig att äta mer vegetabiliskt protein som lupin, havre, soja och liknande, medan bara en av tio svenskar tänka sig att äta insekter för att skydda miljön.

En betydande andel av nordborna är också intresserade av att köpa mat- och dryck som har specifika hälsoeffekter som till exempel att ge extra energi eller vara bra för tarmhälsan och immunförsvaret.

– Välbefinnande, hälsa och hållbarhet är hjärtefrågor för oss på Fazer och undersökningen bekräftar att de också är viktiga för våra gäster. Särskilt intressant är inställningen till mat som är välgörande och viljan att förändra sina vanor för att göra miljön gott, säger Malin Barkman, marknadschef för Fazer Food Services Sverige, som har 1 100 restauranger i norden varav cirka 200 i Sverige.

I hela Norden serverar Fazer omkring 400 000 matgäster dagligen, varav 85 000 av dem i Sverige. 

Fem teman som tas upp i rapporten:

  • Hur tarmfloran och vad vi äter påverkar hjärnan. 
  • Vad vi kan vänta oss när mat möter modern teknisk utveckling. 
  • Vilka gröna klimatvänliga trender som är hetast just nu. 
  • Hur resterna på tallriken blivit en hållbarhetsfråga. 
  • Hur våra sinnen samspelar för att förstärka den goda smaken.
comments powered by Disqus
Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Svenskmarkning AAK HS Certifiering Dectasafe