Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Så maxade Liseberg försäljningen av vegetariska rätter

Små förändringar kan göra stor skillnad. Det visar ett pilotprojekt som Liseberg gjort tillsammans med Beteendelabbet för att öka gästernas hållbara matval. Bland annat ökade försäljningen av en vegetarisk rätt med 275 procent.

Så maxade Liseberg försäljningen av vegetariska rätter
Foto: Liseberg.

Detta är nudging

Det handlar om att utgå från insikten om att vi människor inte alltid är så rationella. Och att ta hänsyn till det vid utformning av fysiska och digitala valmöjligheter. Första gången begreppet lanserades var i boken Nudge: Improving health wealth and happiness (2008) av Richard Thaler och Cass Sunstein, professorer i nationalekonomi respektive juridik. Här är tre vägledande kriterier för nudging: • Tar inte bort individens fria val. • Förändrar hur valen presenteras och gör det lätt att välja rätt. • Fokuserar på beteende, inte attityder.

Till år 2025 siktar Liseberg på att vara världsledande inom hållbar parkverksamhet. Ett steg på vägen mot målet är att minska klimatpåverkan från försäljning av mat och dryck.

Tillsammans med Beteendelabbet genomfördes därför ett pilotprojekt i somras för att öka intresset för de mer klimatsmarta rätterna på Café Taube.

– På just den restaurangen tog de flesta gäster beslut om maträtt framme vid kassan. Och där var det bråttom att bestämma sig och många gäster väljer omedvetet det de känner igen och ser först på menyn, vilket i det här fallet var alternativ med kött, säger Kajsa Lindström på Beteendelabbet.

För att få fler att välja en vegetarisk rätt använde man så kallad nudging. (se ruta). Man placerade de vegetariska rätterna överst på menyn och tillsammans med en fiskrätt valdes även två vegetariska alternativ ut som “Taubes favoriter”, vilka uppmärksammades extra i kommunikationen. Maträtten Soyabiff fick ett mer intressant och lockande namn: Sommartallrik, samt en beskrivning av rättens innehåll. Detta ökade försäljningen med 275 procent!

Sammanlagt ökade försäljningen av vegetariska rätter med 76 procent.

På Liseberg är man mycket nöjd med resultaten och ser nu över möjligheterna att implementera liknande strategier i övriga delar av verksamheten.

– Vi har drygt tre miljoner gäster per år och kan vi hjälpa dem att göra mer hållbara val får vi bra hävstång i hållbarhetsarbetet, säger hållbarhetschefen Ylva Linder.

AGNETA RENMARK

 

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Global Werbeagentur Nürnberg Diversified (1) Nyhetsbrev