Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Så ska kunderna hitta till de fossilfria alternativen

Vegetariskt, svenskt och fossilfritt stod i fokus för samtalen om framtidens hållbara mat när White Guide Green samlade representanter för dagligvaruhandeln och restaurangbranschen på Nationalmuseum i Stockholm.

Så ska kunderna hitta till de fossilfria alternativen
Lovisa Madås, grundare av AGFO och Desiré Cichy, hållbarhetsansvarig på Hemköp, var två av deltagarna. Foto: Ellen Larsson

Minska matsvinnet och plastförpackningarna. Det är två ställningstaganden som alla hållbarhetsansvariga inom dagligvaruhandeln verkar skriva under på.

Att konsumenternas sug efter vegetariska alternativ successivt kommer att omvandla en allt större del av sortimentet i butikshyllorna råder det också enighet om.

Men ska förändringen från jord till bord ske med morötter snarare än pekpinnar?

Eller ska dagligvaruhandeln och restaurangbranschen också gå före och styra konsumenterna i en hållbar riktning?  

Det var några av frågorna som stod i fokus när White Guide Green samlade representanter för dagligvaruhandeln, restaurangbranschen och livsmedelsbranschen under Nationalmuseums tak i Stockholm.

Desiré Cichy, hållbarhetsansvarig på Hemköp, var en av talarna.

– Vi ska inspirera våra konsumenter att välja hållbara råvaror, men jag tror att vi som dagligvaruaktör också måste göra val åt kunden redan i inköpsledet.

Ska vi ha flygtransporterade varor i sortimentet? Behöver vi sälja jordgubbar på nyårsafton?

Som bransch måste vi våga närma oss sådana frågor, säger hon.

Lovisa Madås, grundare av AGFO, vill att såväl dagligvaruhandeln som restaurangbranschen fokuserar mer på omställningen till en fossilfri matproduktion.

–  Det kan inte bara vara upp till konsumenten att välja rätt i butiken eller på restaurangen. Hur förklarar man ut mot kund att en fossilfri produktion och produkt kostar mer?  

Lovisa Madås välkomnar den livsmedelskedja som vågar göra en kampanj med fossilfria produkter för att också visa på utmaningarna som finns.   

– Här finns den fossilfria maten – nu är den hyllan så gott som tom, säger hon.

Fenomenet rekoringar, där konsumenter handlar direkt av en producent, lyftes fram av flera talare som ett sätt att öka förståelsen för livsmedelsproduktionen och matens värde.

Konsumenternas ökande krav på att varors ursprung och innehåll redovisas märks av i dagligvaruhandeln, men vid restaurangbordet ställer kunden inte alltid lika höga krav.

– Här har vi som krögare ett ansvar för att välja bra råvaror, men också att berätta om ursprung och smakupplevelser på ett inspirerande sätt som kan få fler att våga experimentera med  exempelvis vegetabilier, säger Fredrik Eriksson som är krögare på Nationalmuseum, som kvällen till ära bjöd besökarna på rätter som klimatsmart löksoppa med svenskodlad gråärt.

ELLEN LARSSON

Annons: Krav
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Skeppsbron 28, 4tr
111 30 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: