Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Så ska Visit Sweden ge utländska besökare unika matminnen

Visit Sweden samlar matproducenter, upplevelseföretag och turistregioner för att få nya idéer som ska skapa oförglömliga måltidsupplevelser för utländska turister i Sverige.
– Vi fokuserar på praktisk nytta, säger Jens Heed, projektledare för Måltidsturismprogrammet.

Så ska Visit Sweden ge utländska besökare unika matminnen
I Sverige upplevs naturen och maten hänga tätt ihop. I till exempel Skåne tar många aktörer fasta på natur och närproducerad mat i kombination, bland annat genom smakvandringar och utomhusmatlagning. Foto: Visit Sweden.

Tomorrows Food Travel…

…är en del av den fleråriga satsning på måltidsturism, som Visit Sweden driver sedan 2017 tillsammans med regionala samarbetspartners. Satsningen finansieras av Landsbygdsprogrammet/Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling, Visit Sweden samt programmets partners och ska stärka Sveriges konkurrenskraft som matdestination och att locka hit matintresserade resenärer.

Turismen i Sverige ökar. Och turistkassan om totalt 337 miljarder kronor går inte minst till hotellövernattningar, kulturupplevelser, handel och restaurangbesök.

Matupplevelserna är en viktig del av detta. Enligt en undersökning från World Food Travel Monitor har nio av tio turister som semestrar runt om i världen haft en unik och minnesvärd matupplevelse under en resa.

Den 17-18 oktober bjuder därför Visit Sweden tillsammans med Tourism in Skåne, Event in Skåne och Malmö Turism in några av de mest spännande innovatörerna, företagarna och forskarna att dela med sig av sina erfarenheter inom mat under konferensen Tomorrows Food Travel i Malmö.

– Det här är en viktig pusselbit i Visit Swedens uppdrag att sprida kunskap om utländska måltidsturister och på årets konferens fokuserar vi extra på att visa upp goda exempel och skapa praktisk nytta, säger Jens Heed, projektledare för Måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.

Konferensen Tomorrows Food Travel kommer att spana på framtidens hållbara mat ur flera olika vinklar. Bland annat den lokala produktionens roll för att utveckla destinationer, där Absolut och Hernö Gin kommer berätta om hur man både utvecklat sina destillerier och platsen som besöksmål. Även producenter som testar och lanserar nya råvaror som sötlupin och kombucha eller hur man kan tänka kring begreppet lokal kulinarisk turism får plats på konferensen.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev Bergstrom & Hellqvist wide