Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Så vill svenskarna ha sitt julbord

Skinka, julmust och ris à la Malta är favoriterna på julbordet, vegansk julmat är populär bland yngre men få beställer julmaten via matkasse.
Det visar Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.

Så vill svenskarna ha sitt julbord

Julmatsundersökningen

Livsmedelsföretagens julmatsundersökning genomfördes av Demoskop. 1 020 personer har svarat på frågor om julmatsvanor, mellan den 15 och 19 november 2018.

Prinskorvar av ärtprotein, julfil med polkagrissmak, julmust med lakritssmak och julkryddad ädelost på tub. Trots att uppfinningsrikedomen är stor bland svenska livsmedelsproducenter så är det de traditionella julrätterna som dominerar de svenska julborden även i år.

Det visar branschorganisationen Livsmedelsföretagens årliga julmatsundersökning, där man frågat svenska folket – nåja, en promille i alla fall – om deras julmatsvanor och julbordspreferenser.

Det är fortfarande kvinnorna som i högre utsträckning än männen tar ansvar för julmaten, men skillnaden mellan könen minskar. Att beställa hem julbordsmaten via exempelvis matkasse är inget som har slagit igenom i stugorna.

– Traditioner tar lång tid att förändra och inget är nog mer traditionellt än julen. De klassiska julrätterna håller i sig och kommer säkert göra det i många år till, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen.

Han tycker att det är roligt att se hur många livsmedelsproducenter utgår från vanliga julprodukter och twistar till dem med nya smaker, oväntade ingredienser och annorlunda råvaror:

– Det är förnyelse och tradition på en och samma gång. I år finns det fantastiskt många goda julprodukter att välja mellan så jag kan verkligen förstå att nio procent av svenskarna vill äta julmat året om.

Här är några av resultaten i 2018 års julmatsundersökning:

  • 46 procent tycker att det är okej att börja äta julmat från och med första advent.
  • 9 procent tycker att det går bra att äta det året om.
  • 22 procent av männen svarade att de har "stort eller fullt" ansvar över julmaten. Av kvinnorna svarade 35 procent samma sak.
  • En av fem mellan 18 och 39 år efterfrågar ett julbord med mycket vegansk mat.
  • Hela 95 procent föredrar att laga sin egen Janssons frestelse.
  • Ris á la malta är den mest populära efterrätten på julbordet.

AGNETA RENMARK

Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Hanson & Möhring