Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Siljan Charks nye vd vet hur man vänder röda siffror till svarta

Steget från läkemedel till kött via målarfärg kan vara kortare än man tror, det är dalmasen Johan Molin ett levande bevis för. Som ny vd för Siljans Chark ska han skapa lönsamhet genom att förändra allt från produktion till varumärkeskommunikation.

Siljan Charks nye vd vet hur man vänder röda siffror till svarta

Siljans Chark AB

Ett matföretag i Dalarna som erbjuder lokalt producerade produkter baserade på kött från regionen. Företagets rötter finns i traditioner från 1896 och har genom åren byggt upp en produktportfölj baserad på kvalitet och ett nära samarbete med Dalarnas bönder. Produkterna säljs främst via matbutiker och restauranger i Dalarna med omnejd men också i välsorterade butiker i angränsande län och Stockholm.

Johan Molin har redan hunnit vara vd för Siljans Chark i tre och en halv vecka, men har varit det ”lite i smyg” – pressmeddelandet gick ut häromdagen.

– Jag ville få en mjukstart för att hinna förstå vad jag håller på med. Jag är lite av en ulv i fårakläder i den här branschen, säger han och skrattar på ett smittande vis.

Ulv är kanske att ta i, men någon tidigare erfarenhet av livsmedelsbranschen har Johan Molin inte. Han är utbildad apotekare som både jobbat inom läkemedelsindustrin och som apotekschef. Närmast kommer han från Falu Rödfärg, ett annat starkt lokalt varumärke, där han först var marknadschef och sedan vd.

– Efter elva år på samma företag kände jag att det var dags att gå vidare och röra om i en annan gryta. Just Siljans Chark känns jättespännande eftersom det är ett fantastiskt varumärke med stark lokal förankring. Jag älskar Dalarna – jag menar, det här är ändå den svenska folkkulturens vagga!

Från målarfärg till kött – vad är den minsta gemensamma nämnaren?

– Det är nog de ledarskapsegenskaper och affärsegenskaper som jag besitter. Jag är bra på att skapa engagemang och få medarbetarna att dra åt samma håll. Och vet vad som krävs för att förändra en affärsmodell och skapa lönsamhet, säger Johan Molin.

På Falu Rödfärg genomförde han en omfattande omställnings- och utvecklingsresa med stora förändringar i hela värdekedjan alltifrån tillverkning och distribution till varumärke, prismodell och sortimentsstruktur. Och lyckades på så vis vända många år av dålig lönsamhet till det bästa resultatet på flera decennier.

– Bland annat gjorde vi en uppmärksam prishöjning på i genomsnitt 60 procent. Det gjorde att vi tappade volym men blev lönsamma. Ska man leverera kvalitetsprodukter måste man ligga rätt i prissättningen.

Siljans Chark kämpar också med vikande lönsamhet och röda siffror men Johan Molin är övertygad om att siffrorna är svarta redan under nästa år.

Hur ska du lyckas med det?

– Vi har ett starkt och lokalt förankrat varumärke med anrika tradition som går tillbaka till 1800-talet. Vi har engagerade medarbetare och nära affärsrelationer till både kunder och djurleverantörer. Nu gäller det att skapa långsiktig konkurrenskraft och bygga vidare på de värden som finns inom företaget. Det finns mycket att utveckla i själva produktionen men även genom att bli bättre på att kommunicera varumärket Siljans Chark.

Köttkonsumtionen minskar och allt fler äter vegetariskt. Din kommentar till det?

– Att de allra flesta trots allt fortfarande vill äta kött. Precis som det finns vegetarianer och veganer så finns det även ”slentrianer” som vi vill övertyga att äta bättre kött. Hellre lite mindre men av högre kvalitet – och som är prissatt efter detta. Jag tycker att det är sunt att det är ett stort fokus på hållbarhetsfrågor i dag och vårt bidrag till detta är god djurhållning och att erbjuda närproducerade livsmedel, säger Johan Molin, och berättar om det gårdsgriskoncept som Siljans Chark utvecklat, med foder från egna eller närliggande gårdar i stället för importerad soja.

– Jag tycker att det är viktigt att vi blir mer självförsörjande här i Sverige, så att vi klarar oss om det blir någon form av kris. Att producera kött lokalt och låta djuren beta är både ett sätt att hålla landskapet öppet, och gynna det lokala näringslivet samtidigt som det föder en stolthet inom företaget. 

 AGNETA RENMARK

 

Annons: Algol
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Hanson & Möhring