Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Smakhjul ska matcha rätt pastill med rätt konsument

Läkerolpastillen firar sitt 110-årsjubileum med en uppdaterad kostym.
– Vi har städat upp bland designelementen på förpackningen, men behåller färgen på asken, säger Marie Schelin, kategoriansvarig på Cloetta.

Smakhjul ska matcha rätt pastill med rätt konsument

Under våren 2019 rullas det ut en ny design för hela Läkerolvarumärket. Det är en världsomspännande förändring som påverkar Läkerol i alla länder där produkten säljs. Designen innebär en tydligare branding som ska göra det enklare för konsumenten att hitta och känna igen tablettasken i butikshyllan – och tilltala även yngre konsumenter för att bredda målgruppen.

– Då många köper pastiller på impuls är det viktigt att vi är tydliga i vår kommunikation samt att vårt formspråk gör det enklare att välja Läkerol framför en konkurrerande produkt, säger Marie Schelin, kategori- och portföljansvarig på Cloetta.

Vid utformandet av designen har en testpanel fått svara på vilken information som är viktigast för dem. Svaret blev att färgen på asken är det absolut viktigaste och det som har högst symbolvärde.

Som komplement till den avskalade designen har ett större fokus riktats mot att tydligare förmedla smak. Förutom en smakbeskrivande text har askarna fått så kallade ”smakhjul” på baksidan av förpackningen, för att bli skarpare i smakbeskrivningen och göra det lättare för konsumenten att förstå hur tabletten smakar.

I samband med designuppdateringen lanseras också en ny kommunikationsplattform.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Empack2019 Nyhetsbrev