Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Snart Brexit: "Jag tror att man hittar en lösning för livsmedel"

En ”diplomatlåda” fylld med produkter från svenska livsmedelsproducenter är det senaste verktyget för att lyfta svensk livsmedelsexport.
Livsmedel i fokus snackar Brexit, kanelbullar och smarta affärsstrategier med Rasmus Bäckström, ansvarig för exportfrågor på Livsmedelsföretagen.

Snart Brexit:
Rasmus Bäckström är exportansvarig på Livsmedelsföretagen.

Missa inte!

Rasmus Bäckström kan man höra mer av under Livsmedelsföretagens årliga branschträffar, som arrangeras i Malmö, Göteborg och Luleå nu i oktober. Flera av Livsmedelsföretagens experter inom olika områden kommer att föreläsa och svara på viktiga frågor som berör alla som tillverkar livsmedel. Anmälningstiden går snart ut, så skynda. Länk hittar du längst ned på den här sidan.

Rasmus Bäckström har bråda veckor, fyllda med allt från Brexit, mässor och Kina-resa till att föreläsa under Livsmedelsföretagens branschträffar och exportdag.

Livsmedel i fokus lyckades fånga honom i farten för att svara på några heta frågor.

Det börjar ju dra ihop sig med Brexit. Hur går det?

– Ja, du, tänk om jag kunde svara på det. Det senaste budet från Boris Johnson i förhandlingarna med EU är att det ska bli fyra års ”business as usual” för just livsmedel och det vore väldigt välkommet för vår bransch. Ingen tjänar på en avtalslös Brexit och därför tror jag faktiskt att man kommer att hitta en lösning.

Hur viktig är Storbritannien för svensk livsmedelsexport?

– Viktig men inte livsviktig. Norge är vår största handelspartner medan Storbritannien står för ungefär 5-7 procent av totalen. Men vi importerar även en del råvaror därifrån, vilket också är en angelägen aspekt av Brexit.

Vilket är ditt bästa råd till era medlemmar?

– Att förbereda sig på olika scenarier så mycket som möjligt. Det finns väldigt bra information att ta del av hos både Kommerskollegium, Livsmedelsverket och Tullverket.

Vad är i övrigt aktuellt inom svensk livsmedelsexport just nu?

– Nu i helgen drar Anuga Food Tech igång i Köln, där Sverige är representerade i form av Try Swedish och där det är 15-16 livsmedelsföretag som är med på plats. Jag tycker att vi har fått fram ett väldigt bra koncept som blir snyggare och bättre för varje gång.

Och mer då?

Vi håller just nu på att ta fram ett helt nytt koncept som vi kallar ”Diplomatlådan” för att hjälpa svenska ambassader runt om i världen att lyfta fram den svenska maten. Tillsammans med våra medlemsföretag fyller vi lådan med allt från sill och vodka till kanelbullar och pepparkakor och så kan ambassaderna beställa hem dem. Det borde vara självklart att man serverar svensk mat på svenska ambassader!

AGNETA RENMARK

Här kan du anmäla dig till Livsmedelsföretagens branschträffar!

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Global Werbeagentur Nürnberg Diversified (1) Nyhetsbrev