Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

St1 satsar på ny energi på väg

Maten är huvudsaken när St1 siktar på att bli framtidens butik- och biltvättskedja för människor på väg. "Välkommen in" är namnet på det sammanhållande konceptet som omfattar både spännande matupplevelser och gott kvalitetskaffe – och trevliga toalettbesök.

St1 satsar på ny energi på väg
Mat på väg. Foto: Shutterstock.

Mat och dryck på väg är en växande marknad för alla som är på väg. Det har energiföretaget St1, som bland annat äger och driver ett hundratal bensinstationer under varumärket Shell, insett.

– Branschen behöver ställa om för att fasa ut fossila bränslen, vilket innebär att behoven att tanka bilen kanske inte blir lika stort i framtiden. Men behovet av att resa och att äta består även i framtiden. Därför vill vi redan nu etablera olika koncept som gör att kunderna kommer in till oss ändå. Vi vill erbjuda både upplevelser och avkoppling, säger Stefan Samuelsson, affärsområdeschef för retail på St1. 

Exakt vad det handlar om kan han inte berätta just nu, men det kommer i alla fall inte att bara att handla om korv och hamburgare.

I dag är det ett väldigt likriktat utbud som erbjuds ute på vägarna samtidigt som vi vet att många längtar efter kvalitet och variation. Det är det vi ska erbjuda.

St1 har tidigare sagt upp sitt avtal med Reitan vad gäller ansvaret för sina totalt 104 butiker.I stället ska företaget driva butikerna i egen regi i samarbete med Menigo. Den första butiken – i Kista – togs över nu i veckan. Resterande kommer att tas över i snabb takt under de närmaste sex månaderna och samlas under varumärket ”Välkommen in”.

Visionen är att skapa ”världens mest lustfyllda och omhändertagande paus”, vilket omfattar allt från mat och dryck till toalettbesök.

Ett första och viktigt fokusområde (som Livsmedel i fokus skrivit om tidigare) är kaffe där man tillsammans med rosteriet Johan & Nyström tagit fram en egen ekologisk och fairtrademärkt blandning, gjord bara på noga utvalt bönor med full spårbarhet från planta till kopp.

– Vi vet att gott kaffe är oerhört viktigt för våra kunder och det handlar givetvis inte bara om vilken kaffeböna man använder utan måste skötas rätt i butiken, det handlar både om service och servering och att ha rena maskiner, säger Stefan Samuelsson.

Annons: Orkla fiskpinne
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Hanson & Möhring