Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Stark tillväxt för Scandinavian Organics

Scandinavian Organics växer så det knakar. Under januari till mars fördubblades försäljningen. Från och med vecka 16 är företagets produkter centralt listade hos alla dagligvarukedjor, vilket innebär ytterligare försäljningsökningar.

Stark tillväxt för Scandinavian Organics
Foto: Scandinavian Organics

Scandinavian Organics grundare och vd, Nils Wetterlind, har bråda dagar. Under det senaste året har företaget vuxit kraftigt. Produkterna har blivit centrallagerlagda hos Ica och Axfood och under vecka 16 kommer de även in centralt hos Coop och Bergendahls. Under våren har produktionen flyttats till en ny, dubbelt så stor lokal i Slakthusorådet med 1 400 kvadratmeter produktionsyta och nya maskiner har installerats. Personalstyrkan har utökats till 12 anställda.

Scandinavian Organics affärsidé är att ta tillvara sådant som annars skulle ha blivit avfall eller biogas och göra det till gourmetmat. Företaget startade 2013 i liten skala med Krav-märkta buljonger från uttjänta värphöns, "fula"grönsaker och nötköttsben. Sedan dess har sortimentet utökats med hönsfärs och färdigmat. Under hösten lanseras även Krav-märkt hundmat och flera nya färdigrätter, även vegetariska.
– När vi har tagit reda på köttet och buljongen, mal vi ner resten till fin hundmat. Vi ska ha noll svinn, faslår Nils Wetterlind.
Under de närmaste tolv månaderna räknar han med att företaget ska ta hand om en miljon ekologiska värphöns, som annars skulle ha blivit biogas. Planerna är att bygga ett eget, mobilt hönsslakteri, som kan åka runt till gårdarna och slakta på plats – framför allt av omsorg om djuren som slipper stressande transporter, men även för att kunna ta tillvara hönor från mindre gårdar.
–Vi har bara börjat vårt arbete. Det är så enorma mängder grönsaker och rotfrukter som ratas bara för att de inte är tillräckligt snygga. Svinnet i slakteribranschen är absurt. Vi tar hand om fina, svenska ekologska nötköttsben och gör buljong av dem, berättar Nils Wetterlind.

Scandinavian Organics produkter har även framgång inom den offentliga sektorn, där Göteborgs stad är den största kunden.

I slutet av 2014 listades Scandinavian Organics på börsen, därför säger Nils Wetterlind att han inte får avslöja någon beräknad omsättning.
–Än går vi inte med vinst men vi börjar komma upp i resonabel omsättning, det går definitivt åt rätt håll.

comments powered by Disqus
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss

Följ oss!

Facebook


Twitter

Annons: