Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Stor nyfikenhet på Fazers havreris

Svensk sushi, kåldolme och kokosris stod på menyn när Fazer visade upp sin senaste innovation havreris på Paul Taylors lanthandel i Sundbyberg.
– Som dessert är produkten helt outstanding, säger krögaren Paul Svensson.

Stor nyfikenhet på Fazers havreris

De långsmala kornen i förrätten – en svensk tolkning av sushi – ser ut som ris, men det är en helt ny råvara som ligger på tallriken baserad på havre från västgötaslätten.

Och smaken av havre sätter tonen för hela menyn på Paul och Taylors lanthandel när Fazer lanserar ett havreris under varumärket Frebaco kvarn.

Representanter från branschen närvarande, exempelvis inköpare från dagligvaruhandeln, inför lanseringen i livsmedelsbutiker nästa vecka.

I tre-rätters-menyn signerad stjärnkocken Paul Svensson är hanteringen av råvaran minutiös och smakkombinationerna väl genomtänkta, men han tror att produkten har potential att nå många konsumenter.

– Vi är väldigt nyfikna på vardagsmaten och just ris har använts mycket i svensk husmanskost trots att det är en råvara som aldrig har odlats i Sverige. Nu har vi fått ett alternativ med samma exklusiva känsla som hos ris och som är lika lätt att använda, säger Paul Svensson som serverade en moderniserad variant på just svensk husmanskost – kåldolme med havreris och vegansk färs.

Att lokalproducerade råvaror och det vegetabiliska köket lockar många konsumenter märks också hos Fazer. Varumärket Frebaco kvarn, som ingår i affärsområdet Fazer Lifestyle Foods, är ett av de främsta tillväxtområdena i Fazers affärsportfölj – där fokus är hälsosamma och växtbaserade produkter.

Företagets senaste innovation kan ersätta matris, rostas istället för pinjenötter i peston eller användas i söta bakverk. Dessutom är produkten klimatsmart – och hälsosam.

– Havreriset har en sjättedels klimatpåverkan jämfört med ris från Thailand och då har vi inte räknat in transporterna. Sedan är det ett hälsosammare, mer näringstätt alternativ än ris, säger Martin Pardell, som är senior brand manager på Frebaco.

Havreriset innehåller nästan 70 procent mer protein än vanligt vitt ris, omkring sju gånger mer kostfibrer och 25 procent mindre kolhydrater.

Fazer investerar närmare 160 miljoner kronor i kvarnverksamheten i Lidköping, med målet om att fördubbla havrekapaciteten till 2021.

ELLEN LARSSON

Annons: Krav
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Skeppsbron 28, 4tr
111 30 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: