Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Svenskarnas förtroende i topp: "Guldläge för livsmedelsindustrin"

Svenskarna har högt förtroende för både forskningen och Livsmedelsverket. Och vill lära sig mer om hur maten produceras och vad den innehåller. Allt enligt en ny undersökning från Livsmedelsföretagen kring mat och hälsa.

Svenskarnas förtroende i topp:
Elisabet Rytter, nutritions- och forskningsansvarig på Livsmedelsföretagen, förklarar hur vetenskap ska tolkas under en välbesökt pressfrukost tidigare i veckan. Foto: Daniel Emilson.

Undersökningen…

…utfördes i oktober och november 2019 av Demoskop på Livsmedelsföretagens uppdrag. Totalt genomfördes 1 011 intervjuer i Demoskops riksrepresentativa internetpanel.

Det finns få saker som det skrivs och pratas så mycket om som mat och hälsa. I Livsmedelsföretagens undersökning har över 1 000 svenskar svarat på frågor om mat och hälsa inom fem olika områden, såsom varifrån de får sin information om mat och hälsa och vilka eventuella dieter de följer.

− Alla måste förhålla sig till mat, och vad man äter och dricker kommer att påverka hälsan. Vi vill hjälpa folk att göra medvetna val och skapa goda levnadsvanor där matglädje och hälsotänkande är i balans. Och då är det viktigt för oss att veta hur svenskarna ser på mat och hälsa och var och hur de får sin information, säger Elisabet Rytter, nutritions- och forskningsansvarig på Livsmedelsföretagen.

På frågan om vilka man litar särskilt på när det gäller information om sambandet mellan mat och hälsa ligger både forskare och Livsmedelsverket i topp.

− Ett oerhört glädjande resultat! Det är den goda vetenskapen som sitter på svaren kring mat och hälsa, och den goda vetenskapen vore inte möjlig utan engagerade och skickliga forskare. Jag blir också mycket glad av att se att svenskarna har så högt förtroende för Livsmedelsverket. De jobbar hårt och målmedvetet för att sprida sina vetenskapligt baserade kostråd och annan viktig information om livsmedel, säger Elisabet Rytter.

Undersökningen visar även att svenskarna gärna vill lära sig mer om hur mat och dryck produceras och om innehållet.

− Ett guldläge för företagen inom livsmedelsindustrin att satsa ännu mer på att förklara hur man utvecklar och tillverkar sina produkter. På så sätt tror jag att man kan skingra en hel del frågetecken hos allmänheten och bemöta den okunniga kritiken som ibland riktas mot industrin.

Ytterligare en fråga handlade om dieter, och det visar sig att vara vegetarian eller vegan är det absolut vanligaste: hela 13 procent av svenskarna uppger detta som svar.

Laktosfritt är det ungefär en av tio som äter, medan en glutenfri diet och så kallad antiinflammatorisk kost följs av 4 procent.

− Det är inte utan viss skadeglädje som jag noterar att förr så trendiga extremdieter, som till exempel paleo, keto och GI, sakta men säkert tynar bort ur svenskarnas medvetande. I bästa fall var de baserade på dålig vetenskap och i många fall ingen alls, säger Elisabet Rytter.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev