Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Unilever tar steg mot cirkulär plastekonomi

Nu ska produkter från Dove förpackas i återanvändbar eller återvunnen plast. När Unilever tar steget mot en cirkulär plastekonomi för klimatets skull är eran för nytillverkad plast över för Dove.

Unilever tar steg mot cirkulär plastekonomi

Unilever, som är en av världens största tillverkare av dagligvaror som livsmedel och hygienartiklar genom varumärken som Lipton, Via och Dove, ska samla in och återvinna mer plast än vad som säljs. Varumärket Dove ska gå i bräschen genom att också förpacka alla produkter i återanvändbar eller återvunnen plast i stället för nytillverkad.
– Vi på Unilever är övertygade om att vi som branschledande företag måste göra allt vi kan för att minska vår användning av ny plast för att minska vår klimatpåverkan. Därför ställer vi nu om Dove’s produktion till 100 procent förnyelsebara material för att ta vårt ansvar för planetens framtid. Vi har inte råd att vänta, säger Stefan Lagerqvist, Nordic Director Home, Beauty and Personal Care, Unilever i ett pressmeddelande. 

Genom att fasa ut ny plast och lansera material för refill och återanvändning går Unilever mot en cirkulär plastekonomi. Initiativet beräknas reducera användningen av ny plast med mer än 20 500 ton per år.

– Det är en milstolpe i vår omställning för en hållbar påverkan på vår planet, säger Stefan Lagerqvist.

Ellen Larsson

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev