Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Växtbaserat växer – unga kvinnor går i bräschen

Konsumtionen av laktosfri mjölk och växtbaserade alternativ ökar kraftigt bland svenska folket. Trenden är särskilt framträdande bland unga kvinnor, där sju av tio nu har laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ hemma i kylskåpet.

Växtbaserat växer – unga kvinnor går i bräschen
Intresset för alternativ till traditionella mejeriprodukter är på stark frammarsch. Foto: Valio.

Hela 59 procent av svenskarna har ökat sin konsumtion av växtbaserade alternativ till mjölk under det senaste året, och 33 procent har ökat konsumtionen av laktosfria produkter.

Det visar Magrapporten 2019, en omfattande undersökning om maghälsa som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Valio.

Det är de unga kvinnorna i åldrarna 25–30 år som går i bräschen för förändringen, där sju av tio har laktosfri mjölk och/eller ett växtbaserat alternativ hemma.

Undersökningen visar också att det finns intresse för alternativ till mjölk i kaffet. Bland unga i åldern 25-30 år är det mest framträdande, där väljer var fjärde ett växtbaserat alternativ i kaffet.

– Magrapporten 2019 visar tydligt att intresset för såväl laktosfritt som växtbaserat ökar, något som beror på ett ökat intresse för hälso- och miljöfrågor. Vi vill uppmuntra och möjliggöra valfriheten, och därför erbjuder vi såväl laktosfri mjölk som växtbaserade alternativ, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef på Valio, i en kommentar.

AGNETA RENMARK

 

 

 

 

Annons: Krav
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Skeppsbron 28, 4tr
111 30 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: