Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Vegansk färs tog hem vinsten

Anamma formbar färs från Orkla är Årets dagligvara 2019 – en vegansk färs av sojaprotein som nått goda försäljningsframgångar i dagligvaruhandeln sedan den lanserades förra året.
– Ett tydligt bevis på hur bra det kan bli när ett större livsmedelsföretag tar vegotrenden på allvar, säger juryns ordförande Karin Brynell.

Vegansk färs tog hem vinsten

Mer om Årets dagligvara

Syftet med tävlingen är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Kvantitativa data från Nielsen baserat på konsumenternas faktiska köp i butik utgör nomineringsunderlaget. En jury väger sedan in kvalitativa kriterier som innovationshöjd, hur produkten bidragit till förbättring eller förenkling för konsumenterna och om produkten ser till ett konsumentbehov som inte tidigare var uppfyllt. Vinnaren röstas fram av branschen under eventet Fast Moving.

I går prisades Årets dagligvara vid en tillställning på Clarion Sign i Stockholm.

Vinnare blev Anamma formbar färs, en vegansk färs av sojaprotein som haft goda försäljningsframgångar sedan lanseringen 2018.

– Anamma Formbar Färs är ett tydligt bevis på hur bra det kan bli när ett större livsmedelsföretag tar vegotrenden på allvar och innoverar i takt med konsumenternas behov och efterfrågan, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell som lett juryns arbete.

Anamma Formbar Färs har förenklat livet för konsumenter som vill krydda och forma färs från veganska råvaror till egna bullar, biffar eller burgare. Och bidragit till en stark tillväxt i hela kategorin frysta vegetariska komponenter och är den andra bäst säljande produkten i kategorin.

– Vi är så stolta och glada över priset och bekräftelsen att Anamma Formbar Färs är en innovativ och efterlängtad produkt för hela vegovärlden som verkligen fyller ett behov på marknaden, säger Karolina Bjurehag, marknadschef för Anamma på Orkla Foods Sverige.

Bakom priset står förutom Svensk Dagligvaruhandel även DLF och Nielsen.

Förutom äran får vinnaren reklamutrymme värt 500 000 kronor i någon av sponsorn Nent groups kanaler.

AGNETA RENMARK

Annons: Krav
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Nyhetsbrev Bergstrom & Hellqvist wide