Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Vinnaren av Matverk: "Vi skapade produkten vi själv saknade"

Ekologisk barnmatspuré i snyggt format är årets vinnare av Matverk Stockholm.
– Vi fyller ett hål på marknaden genom att erbjuda en bra smakstart på barnets kulinariska start i livet, säger Nathalie Nordström på By Leo.

Vinnaren av Matverk:

Finalister Matverk Stockholm

De tävlande produkterna var: Gelé på vindruva och honung, Killing-ölkorv, Kvass, Nyponmarmelad, By Leo Barnmat, Chipotle-Ketchup, Fermenterad Salsa, Bredalens Äppelcidervinäger, Raw Vegan Shake (hampadryck) samt Vegansk vitlökskräm.

Mångfalden i det nordiska skafferiet var temat för en spännande heldag med föreläsningar, workshops och smakprovningar på Södertälje Science Park i går tisdag. Syftet var att inspirerabåde matproducenter och livsmedelsförädlare.

Dagen bjöd även på final i innovationstävlingen Matverk Stockholm – en presentation av innovativa matprodukter med en bärande råvara från Stockholms län. Produkterna bedömdes av en smakjury under ledning av eko-kocken Carola Magnusson, och en marknadsjury som leddes av Johannes Cullberg från ekologiska matkedjan Paradiset.

Första pris gick till By Leo för deras ekologiska, frysta grönsakspuréer, med småbarnsföräldrar som främsta målgrupp – smakrika tärningar i intensiva färger och snyggt förpackade i liten låda av papp. Eller som det står i juryns motivering:

För en produkt med hög innovationshöjd till både format och förpackning. Smakar som det ska, konsistensen är väldigt bra och produkten är tekniskt välgjord. De rena smakerna är klockrena med tanke på målgruppen.”

– Det här är produkten vi själva saknade när våra barn var små. Det är ganska kladdigt att stå och göra det här i köket och tiden saknas ofta samtidigt som alla föräldrar vill ge sina barn näringsrik, god och bra mat, säger Nathalie Nordström, som startat By Leo tillsammans med sin sambo Gordon Grimlund.

Paret gör sina puréer av bland annat gulbeta, ärtor, morot, kålrot, persiljerot, pumpa, rödbeta från Rosenhill på Ekerö, de ångkokas för att bevara mesta möjliga av både smak och näring, och mixas sedan för att få en fin konsistens.

Priset?

40 timmars konsultation med en pr-byrå till ett värde av 56 000 kronor.

– Vi vill ge konsultation för att vinnaren ska kunna ta produkten vidare med paketering av konceptet och att få ut det i handeln. Det är ofta där svårigheterna finns, säger EvaHelén, utvecklingsstrateg på näringslivsprojektet Matlust/Södertälje kommun, som arrangerade konferensen i samarbete med Länsstyrelsen i Stockholms län.

 

AGNETA RENMARK

Annons: Orkla fiskpinne
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Hanson & Möhring