Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Visit Sweden hjälper lokala matföretag att växa

För turister som vill besöka Sverige står svenska smaker, genuin mat och lokala miljöer högt på önskelistan. Nu lanserar Visit Sweden tillsammans med Visita en webbaserad utbildning för företag inom måltidsturism över hela landet.

Visit Sweden hjälper lokala matföretag att växa
Jakten efter autentiska måltidsupplevelser. Foto: Vistit Sweden.

Utbildningen...

...är en del av den fyraåriga satsning på måltidsturism, som Visit Sweden driver tillsammans med regionala turistorganisationer med finansiering via Landsbygdsprogrammet. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita och Futerra, en byrå som är specialiserad på hållbarhetskommunikation, är strategiska experter i projektet.

Bland utländska turister finns ett sug efter autentiska och hållbara måltidsupplevelser. Den nya utbildningen ska hjälpa krogar, gårdsbutiker, microbryggerier och andra matföretag att lyfta fram sina initiativ för hållbarhet, såväl miljömässigt som ekonomiskt och socialt. Det kan exempelvis handla om minskat matsvinn eller samarbete med lokala leverantörer.

En rad handfasta tips och råd om vad och hur man kan berätta om sin verksamhet ska leda till att internationella gäster uppskattar upplevelsen ännu mer och bidra till ökad försäljning.

– Vi vill att utbildningen ska vara ett handfast redskap som peppar företagen att göra sin omsorg om människor och miljö mer synlig för gästerna, något som vi ofta hör att utländska turister vill ta del av. Det stärker vår gemensamma berättelse om Sverige. Det finns många fantastiska och genuina matupplevelser i Sverige som också gör gott för sin omgivning, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden.

Många av de utländska turister som besöker Sverige har ett växande miljöengagemang. Man vill gärna höra hur upplevelsen påverkar miljön och det lokala samhället, något som gäller även mat och dryck. För att utbildningen enklare ska kunna användas i den egna verksamheten delar tre svenska företag med sig av exempel på hur de har synliggjort sitt hållbarhetsarbete: Wayne´s Coffee, Lammet & Grisen och gotländska Stelor.

Den digitala utbildningen genomförs som en självstudie och tar cirka 40 minuter. Läs mer här

–Den här utbildningen är ett enkelt och konkret verktyg som man kan göra steg för steg i mobilen. Vi hoppas och uppmanar till att så många som möjligt tar chansen att genomföra den, säger Caroline Strindmar, hållbarhetsstrateg på Visita.

AGNETA RENMARK

 

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Empack2019 Nyhetsbrev