Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Wasa knäckebröd i toppen bland Sveriges starkaste varumärken

När YouGov listar Sveriges starkaste varumärken placerar sig två matklassiker högt: Wasabröd och Västerbottensost.
– Vårt knäckebröd följer svenskarna från förskolan och genom hela livet, säger Karin Schenström, marknadschef för norra Europa inom Barillakoncernen, som äger Wasa.

Wasa knäckebröd i toppen bland Sveriges starkaste varumärken
Wasabröd firar 100 år i år, genom att klimatkompensera sina produkter. ”Vi gör hellre världen lite bättre än att fira med gräddtårta”, säger marknadschefen Karin Schenström.

YouGovs globala varumärkesindex imagerankning mäter det övergripande hälsotillståndet för ett varumärke och bygger på mer än sex miljoner intervjuer gjorda under de senaste tolv månaderna, fram till slutet av juni 2019.​

I år toppas rankingen av Ikea tätt följt av Ica, Swish och Volvo. Och som god femma kvalar Wasabröd in på listan.

– Wasa knäckebröd ligger svenska folket varmt om hjärtat och vi har väldigt lojala konsumenter, säger Karin Schenström.

Hon berättar att även om kategorin knäckebröd tappat en del under de senaste decennierna så är det fortfarande väldigt starkt i den äldre generationen.

– I den yngre målgruppen märker vi att knäckebröd till frukost och som mellanmål och kvällsmål blivit superrelevant.

Falu rågrut och Husman tillhör storsäljarna på konsumentmarknaden även om nyare produkter som portionsknäcke med exempelvis chiafrön och havssalt är på frammarsch.

Tror du att svenska folket är medvetna om att Wasabröd faktiskt är italienskt?

– Nej, men det har egentligen ingen praktisk betydelse. Barilla-familjen älskar knäckebröd och låter varumärket vara svenskt och utvecklas efter svenska konsumenter, säger Karin Schenström.

Västerbottenost tillhör också dem som brukar hamna högt på YouGovs varumärkeslistor, i år som stolt sjua.

– Övriga varumärken på listorna är giganter i Sverige och flera även globalt. Det inspirerar oss att fortsätta vårt dedikerade arbete i Burträsk med denna goda och uppskattade ost, säger Maria Forsner, varumärkeschef för Västerbottensost.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström FSCC
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Empack2019 Nyhetsbrev