Livsmedel.se

LivsmedelsFöreningen och Livsmedel i fokus

Wernersson Ost vet hur man ger mjölk en säljande förpackning

Han är en hängiven ostälskare som lyckats tredubbla omsättningen under sina 15 år som vd på Wernersson Ost. Efter sommaren lämnar Magnus Ekstrand stafettpinnen vidare.
– Det är dags för någon annan att ta företaget till nästa miljard, säger han till Livsmedel i fokus.

Wernersson Ost vet hur man ger mjölk en säljande förpackning
Magnus Ekstrand, vd för Wernersson Ost i Ulricehamn.

När Magnus Ekstrand, med företaget Accent equity i ryggen, köpte familjeföretaget Wernersson Ost 2004 kunde han inte drömma om att företaget 15 år senare skulle vara ett miljardföretag med 130 anställda.

– Jag brukar kalla det för vår unika ostresa. Det var ett relativt litet familjeföretag vi tog över, som grundats i redan 1930 av Tage Wernersson i Ulricehamn. Vi förvärvade det av tredje generationen, som inte vill driva företaget vidare, och lyckades ganska snabbt driva upp produktionen genom att investera i anläggningen och ta fram helt nya ostkoncept, säger Magnus Ekstrand.

Detta gjorde att Wernersson Ost fick blickarna på sig och att den norska mejerigiganten Tine hörde av sig 2007.

– De ville förvärva bolaget för att stärka sin internationella närvaro och få ett nav in i EU. Så själv gick jag från att vara riskkapitalist till att jobba som vd för ett bondekooperativ. Och jag är väldigt stolt över att kunna säga att vi har haft en stadig tillväxttakt utan ett enda negativt år.

Anläggningen, som fortfarande ligger kvar i Ulricehamn, är på över 10 000 kvadratmeter och enligt Magnus Ekstrand ”en av norra Europas modernaste och fräschaste förädlingsanläggningar”.

Affärsidén är att lagra och förädla ost på olika vis och sedan sälja den vidare till både dagligvaruhandel och fackhandel i hela Norden.

Det finns runt 650 ostar i sortimentet från ett 70-tal producenter i hela Europas, och man hanterar årligen 40 miljoner konsumentförpackningar inom 23 olika kategorier ost. Wernersson Ost totalt har en stark position som marknadstvåa och tydlig utmanare till marknadsledaren Arla. 

Ni har aldrig funderat på att ha eget mejeri och ysteri för att få kontroll på hela processen?

– Nej, vi är inte intresserade av att gå bakåt i värdekedjan utan vill hela tiden gå framåt genom att skapa nya innovationer, smaksättningar och förpackningslösningar som lyfter hela ostsegmentet. Bland annat har vi skapat”Wernerssons ostmästarkoncept” som blivit något av en kvalitetsstämpel, säger Magnus Ekstrand, och förklarar att det krävs både kunskap, passion och år av erfarenhet för att ta hand om ost på bästa sätt.

Men lite egen mjölkråvara har man trots allt i botten via Tine.

– Våra ägare har 96 procent av all invägd mjölk i Norge och tio procent av våra ostvolymer kommer därifrån, mest känd är kanske osten Jarlsberg.

Vad är det bästa med att arbeta med ost?

– Att det är en vansinnigt rolig kategori med så många olika varianter och smaker. Egentligen är det ju bara förpackad mjölk vi talar om men det är otroligt spännande hur detta kan gestalta sig. För mig är ost nummer ett på mackan, nummer ett att äta på fredagskvällen och nummer att använda i matlagningen.

Vilken är din favoritost?

– Jag älskar ost, vilket gör den frågan helt omöjlig att svara på.

Ok, men så här då. När passar det inte att äta ost?

– Haha, nej, när skulle det vara? Jag ser faktiskt inte ett enda tillfälle eller anledning till att det inte skulle passa att äta ost, säger Magnus Ekstrand, som kommer att arbeta kvar som vd fram till slutet av augusti – eller till dess att en ersättare är rekryterad.

Därefter fortsätter han på deltid som senior advisor till ledningen för Tines internationella verksamhet.

– Det känns bra att lämna i ett läge när alla siffror pekar uppåt och låta en ny förmåga ta förtaget till nästa miljard.

AGNETA RENMARK

Annons: Bergström & Hellqvist
Livsmedel i fokus

Svetsarvägen 7
171 41 Solna
Tel +46 8 728 24 00
redaktionen@livsmedelifokus.se

Kontakta oss
LivsmedelsFöreningen

Nybrogatan 39, 1 tr
114 39 Stockholm
Tel +46 8 714 50 45
info@livsmedel.se

Kontakta oss LivsmedelsFöreningens integritetspolicy
Annons: Triolab Nyhetsbrev